آفتاب
قادری در نطق میان دستور تأکید کرد؛

استیضاح وزیر کشور ملی است، نه استانی/ لزوم مدیریت دلارهای آزادشده

استیضاح وزیر کشور ملی است، نه استانی/ لزوم مدیریت دلارهای آزادشده

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به جمع‌آوری ۵۲ امضا برای استیضاح وزیر کشور گفت: مشکل با وزیر کشور بیش از اینکه استانی باشد، مشکل کشوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر قادری امروز در نشست علنی مجلس و در نطق میان دستور، با اشاره به حواشی اخیر در انتخاب استاندار فارس اظهار داشت: بعد از معرفی استاندار، مسائل استانی را از مسائل کشوری جدا کردیم و همه مسئولان برای توسعه استان و کاهش عقب افتادگی‌ها وظیفه دارند که به استاندار کمک کنند.

وی ادامه داد: مشکل با وزیر کشور بیش از این که مشکل استانی باشد، مشکل کشوری است؛ محورهای استیضاح محورهای استانی نیست بلکه ملی است٬ استیضاح‌کنندگان که تعداد آن‌ها به ۵۲ نفر رسیده، بیشتر از سایر استان‌ها هستند در حالی ‌که ما فقط ۱۸ نماینده در استان فارس هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: چگونه می‌توان پذیرفت که وزیر کشور در روز رأی اعتماد بگوید استانداران را با مشورت با نمایندگان انتخاب می‌کند و در زمان انتخاب استاندار، بگوید نمایندگان نباید ورود پیدا کنند.

قادری اظهار داشت: این تناقض را چگونه می‌توان پذیرفت که گزینه‌ای در استان معرفی و تأیید شود و بعد وزیر بگوید صلاحیت ندارد؛ چگونه می‌توانیم حافظ حیثیت افراد باشیم، اگر وزیر از خود اراده‌ای ندارد و دیگران برای او گزینه تعیین می‌کنند؟ چرا با آبروی نمایندگان و کاندیداهای معرفی شده بازی می‌کند؟.

وی اضافه کرد: چطور می توان پذیرفت که وزارت کشور به خاطر برخورد با یک نماینده، استاندار خود را وادار به استعفا می‌کند، ‌اما در جلسه معارفه و در شورای اداری و توسط مدعوین استانداری به ۱۸ نماینده توهین می‌شود و وزیر حتی در محکومیت آن ها واکنش نشان نمی‌دهد؛ ‌ انتظار این است که اگر کسی به نمایندگان اتهامی وارد می‌کند، وزیر کشور در برخورد با متهمین برخورد جدی داشته باشد، نه اینکه خود در این اتهام پیشقدم باشد.

نماینده مردم شیراز تأکید کرد: از دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌خواهیم تا اعتبارات تحقق شده در سفر دولت را به موقع تخصیص دهند تا بخشی از مشکلات زیرساخت ها حل شود.

کنار گذاشتن مجلس در موضوع هسته‌ای قابل دفاع نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه، درباره اتمام مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: این موفقیت در وهله اول مدیون پافشاری بر اصول و جهت‌گیری های صحیح و اعتماد به نفس مقام معظم رهبری است که از این اعتماد، نهایت سپاسگزاری و تشکر را داریم.

قادری افزود: از دولت فعلی٬ تیم مذاکره کننده، دولت‌های قبلی و همه دست‌اندرکاران مسائل هسته‌ای و فعالان عرصه های نظامی و غیرنظامی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در موفقیت‌های هسته‌ای نقش داشتند نیز نهایت تشکر را دارم.

وی تصریح کرد: بحث های هسته‌ای، بحث‌های خطی و جناحی نیست که بخواهند از آن استفاده جناحی داشته باشند و نتیجه حاصل شده نیز محصول تلاش صرفا یک سال گذشته نیست و همه دولت ها در شکل‌گیری نتیجه سهیم بوده‌اند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: مباحث هسته‌ای محدودیت‌های قابل توجهی در زمینه واردات و صادارت کالاهای چند منظوره٬ واردات و صادرات تجهیزات نظامی٬ آزمایش و تولید موشک‌ها و بازسازی محموله‌های وارداتی و صادراتی کشور متوجه کشور کرده که باید در رفع این محدودیت‌ها فکری کرد.

قادری تصریح کرد: کنار گذاشتن مجلس در پایان رسیدگی به توافقنامه و عدم برنامه‌ریزی برای رسیدگی جدی به موضوع در مجلس و عدم تحویل لایحه توسط دولت به مجلس، قابل دفاع نیست؛ این اقدامات شأن و جایگاه مجلس را زیرسوال می‌برد و هیأت رئیسه باید پاسخگو باشد.

اگر سیاست‌های اقتصادی را اصلاح نکنیم ۱۰۰ میلیارد دلار آزادشده هدر می‌رود

وی تأکید کرد: نکته مهم، فضای جدید استفاده از دلارهای آزاد شده نبوده، بلکه استفاده از فضای رفع محدودیت‌هاست؛ اگر نتوانیم سرمایه‌گذار جدید جذب کرده، از تکنولوژی های روز و بازارهای صادارتی استفاده و شرکای جدید در سرمایه‌گذاری‌ها پیدا کنیم، فضای جدید هیچ کمکی به ما نخواهد کرد.

قادری ادامه داد: مهم ۱۰۰ میلیارد دلار آزاد شده نیست؛ مشکل در گذشته دلار نبوده، اگر سیاست های اقتصادی را اصلاح نکنیم، نه تنها ۱۰۰ میلیارد دلار، بلکه چندین برابر آن هم به دست آوریم باز هم هدر می‌دهیم. اگر از دلارهای آزاد شده برای واردات کالاهای لوکس استفاده کنیم، باز هم اشتغال و تولید داخلی آسیب جدی می‌بیند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد راه حل منطقی، استفاده از دلارهای آزاد شده و برگرداندن پول های گرفته یا قرض گرفته شده از صندوق توسعه ملی و استفاده از منابع ارزی باقی مانده برای افزایش سرمایه بانک های دولتی خصوصا بانک های توسعه ای است.

وی افزود: اگر این منابع برای اجرای تسهیلات خریداران طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای و سهام دولت در واحدهای تولیدی و بانک ها به کار گرفته شود و منابع به صورت ارزی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و در بازار تبدیل به ریال شود، منجر به افزایش نقدینگی نمی‌شود.

کد N904108

وبگردی