آفتاب

توافق اسرائیل و قبرس برای تقویت روابط دو جانبه

توافق اسرائیل و قبرس برای تقویت روابط دو جانبه

اسرائیل و قبرس بر گسترش روابط دو جانبه به خصوص در حوزه‌های انرژی و امنیت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس یونانی‌نشین تاکید کردند که هر دو طرف خواهان بهره‌برداری از منابع گاز طبیعی از بستر دریایی دو طرف هستند.

نتانیاهو ادامه داد: من فکر می‌کنم که با همکاری یکدیگر بتوانیم راحت‌تر این بهره‌برداری را انجام دهیم و به صورت بهتری به بازار ارائه کنیم، این مساله برای مردم هر دو طرف سودمند خواهد بود.

اسرائیل در طول دهه گذشته از کشف چندین میدان بزرگ گاز طبیعی خبر داده است و قبرس نیز در سال 2011 به منابع گازی در دریا دست یافته است.

نخست وزیر این رژیم اضافه کرد که دو طرف به گزینه‌های مختلفی برای همکاری دست یافته‌اند.

رئیس جمهوری قبرس نیز اضافه کرد: از گزینه‌های همکاری می‌توان به خط لوله گاز مدیترانه شرقی و ارتباط اوراسیا و یک پروژه خصوصی انتقال برق اروپا اشاره کرد.

همچنین نتانیاهو در ادامه از گسترش همکاری‌ها در حوزه امنیت خبر داد و گفت: ما خواهان دستیابی به صلح هستیم که صلح همه وابسته به امنیت است و اگر شما توانایی و ظرفیت لازم برای دفاع را نداشته باشید در این صورت به سرعت در منطقه ما سقوط می‌کنید.

اگرچه قبرس در طول سال‌های گذشته نسبت به مساله فلسطین حساسیت نشان داده اما در سال‌های اخیر روابط رو به گسترش با اسرائیل داشته است. نتانیاهو و آناستازیادس روابط صمیمی با یکدیگر دارند در حالیکه رئیس جمهور قبرس از نتانیاهو به عنوان "دوست عزیزم بی بی" یاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N904004

وبگردی