آفتاب

حیوان‌گزیدگی پیشتاز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

حیوان‌گزیدگی پیشتاز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

رییس مرکز بهداشت و درمان کاشمر گفت: در بین تمامی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در کاشمر، حیوان‌گزیدگی بیش‌ترین سهم را دارد.

‌دکتر مجتبی قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، با اشاره به مقایسه آماری بیماری‌های مشترک انسان و حیوان سال گذشته به نسبت سال 92 افزود: بعد از حیوان‌گزیدگی بیماری‌های تب مالت و سالک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

‌وی خاطرنشان کرد: تعداد بیماران بر اثر حیوان‌گزیدگی در سال ‌92،‌ 500 و 87 نفر بوده که این آمار در سال گذشته به 638 نفر افزایش یافته است.

‌قائمی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به تب مالت از 106 نفر در سال 92 به تعداد 92 نفر در سال گذشته رسیده است، گفت: در بیمارسان مبتلا به سالک نیز با کاهش خوبی مواجه بوده‌ایم؛ به‌طوری که از تعداد 31 نفر در سال 92 به 18 نفر در سال گذشته رسیده است.

‌وی در خصوص آمار مبتلایان به سیاه‌زخم گفت: آمار این بیماری در سال 92 ده نفر بوده که این آمار در سال گذشته به 6 مورد کاهش یافته است، همچنین تعداد بیماران کیست هیداتیک از دو نفر به یک نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

‌قائمی با بیان اینکه اگر تمامی سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنیم، تنها از 5 درصد حیوان‌گزیدگی‌ها کاهش می‌یابد، افزود: در حال حاضر تعداد حیوانات خانگی در کاشمر رو به افزایش است.

‌وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به بیماری‌هایی گفته می‌شود که عوامل بیماری‌زا از حیوانات به انسان منتقل می‌شود و باعث بیماری در انسان می‌شوند، اظهار کرد: بیماری تب مالت، شاربن، کیست هیداتیک، هاری، سالک، لیپتوسروز و... از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

‌قائمی افزود: تب مالت بیماری عفونی ناشی از باکتری‌هایی است که باعث بیماری در دام‌ها مخصوصاً بز، گوسفند، سگ، شتر، گاومیش و... می‌شود و همچین باعث بیماری در انسان شده که تب مالت نامیده می‌شود.

‌وی با اعلام اینکه تب مالت از سه راه تنفسی و خوراکی و مخاط بدن و زخم‌های سطحی پوست به انسان منتقل می‌شود و بروز این بیماری در انسان نشان دهنده گسترش بیماری در حیوانات است، گفت: کنترل بیماری به حذف و ریشه‌کنی بیماری در منشاء آن یعنی حیوانات وابسته است.

‌قائمی با اعلام اینکه واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری بروسلوز، شناسایی و کشتار دام‌های آلوده از سایر دام‌ها باعث کنترل بیماری در دام‌ها می‌شود، اظهار کرد: عدم مصرف شیر خام نجوشیده، عدم تهیه فرآورده‌های لبنی از شیر خام نجوشیده با توجه به بومی بودن بیماری در شهرستان و استفاده از لوازم حفاظت فردی (ماسک، عینک، چکمه، روپوش) در موقع تماس با دام و کمک به زایمان دام‌ها و ذبح دام‌ها، شستشوی صحیح دست‌ها بعد از تماس با دام‌ها و ضد عفونی نمودن سبزیجات و میوه‌های آلوده به کود حیوانی از جمله اقداماتی است که باعث عدم انتقال عامل بیماری تب مالت به انسان می‌گردد.

انتهای پیام

کد N903737

وبگردی