آفتاب

پیش‌دستی دمیرتاش برای لغو مصونیت قضایی قانونگذاران ترکیه

پیش‌دستی دمیرتاش برای لغو مصونیت قضایی قانونگذاران ترکیه

به دنبال اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رهبر حزب حامی کردهای ترکیه موسوم به دموکراتیک مردم (خلق) گفت که 80 نماینده حزبش برای رفع مصونیت قضایی خودشان درخواستی را به پارلمان ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه در نشست پارلمانی روز سه‌شنبه در این باره گفت: این مردم هستند که یک حزب را تایید یا رد می‌کنند. مردمی که در انتخابات اخیر 13 درصد به حزب ما رای دادند، ممکن است فردا یک درصد رای دهند. در این صورت ما به این مساله احترام خواهیم گذاشت و حزبمان را تعطیل شده در نظر می‌گیریم. شما درباره مصونیت قضایی صحبت می‌کنید؟ فردا ما به همراه 80 نماینده خود در پارلمان با ارائه درخواستی به این مجلس خواهیم خواست تا مصونیت قضایی‌مان را بردارند.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از سفر به چین بر ضرورت رفع مصونیت قضایی نمایندگان حزب دموکراتیک مردم ترکیه تاکید و اعلام کرده بود، این سیاستمداران باید هزینه ارتباط خود با گروه‌های تروریستی را پرداخت کنند.

اردوغان با اعلام این نکته که دولت ترکیه دیگر نمی‌تواند به روند صلح با کردها ادامه دهد، تاکید کرد، موافق تعطیلی هیچ حزبی نیست بلکه معتقد است سیاستمداران نباید از روند قضایی مصون باشند.

دمیرتاش در واکنش به این اظهارات حالا از حزب حاکم عدالت و توسعه می‌خواهد آنها هم تن به این ماجرا دهند: شما هم این کار را می‌کنید؟ اگر نمی‌ترسید بیاید تا همگی مصونیت قضایی خود را لغو کنیم.

رهبر حزب دموکراتیک خلق با انتقاد از اردوغان به دلیل ساخت کاخ و بارو برای خودش وی را به انجام «کودتای کاخ» در مقابل خواست مردم پس از انتخابات هفتم ژوئن متهم می‌کند. دمیرتاش با زیر سوال بردن حاکمیت دولت در تصمیم‌گیری برای وارد کردن کشور به جنگ گفت: «یک خونتای غیرنظامی دولت را در ترکیه اشغال کرده است.»

وی تاکید کرد، حزب عدالت و توسعه یک دولت تک‌حزبی نیست و نمی‌تواند به تنهایی تصمیم گیرد. دمیرتاش همچنین از حزب حرکت ملی‌گرا به دلیل همکاری با عدالت و توسعه در «کودتا» انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N903717

وبگردی