آفتاب

استقبال سناتورهای آمریکایی از ایجاد "منطقه امن" در مرز ترکیه - سوریه

استقبال سناتورهای آمریکایی از ایجاد "منطقه امن" در مرز ترکیه - سوریه

سناتورهای ارشد آمریکایی از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترکیه و آمریکا در حال بررسی منطقه امن در مرز سوریه هستند، استقبال کرده و گفتند که این اقدام به نابودی افراط‌گرایی، کمک به عزل نظام اسد و ارتقای وضعیت انسانی غیرنظامیان سوری کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، سناتورها لیندسی گراهام، جان مک کین، دیک دوربین و تیم کین که از مدت‌ها پیش از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواستند که استقرار منطقه امن در داخل سوریه را بررسی کند، احتمال استقرار چنین منطقه‌ای را «اخبار امیدوارکننده» توصیف کردند.

سناتور گراهام با صدور بیانیه‌ای گفت: تصمیم ترکیه برای کمک به مبارزه با داعش گامی در مسیر درست است. ایجاد منطقه انسانی همان چیزی است که من سه سال خواستار آن بوده‌ام.

ترکیه هفته گذشته موافقت خود را با استفاده آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک و سایر پایگاه‌ها اعلام کرده است. ارتش ترکیه همچنین جنگنده‌های خود را راهی ائتلاف ضدداعش کرده است و همزمان با آن، مقام‌های ترکیه سرکوب گسترده اعضای وابسته به داعش در داخل ترکیه را آغاز کردند.

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌های ترکیه و آمریکا با ایجاد منطقه «عاری از داعش» موافقت کرده‌اند اما هنوزاطمینان ندارند که عمق این منطقه امن باید چه میزان باشد.

برت مک گورگ، معاون ژنرال جان آلن در ائتلاف ضدداعش گفته است که آمریکا در حال بررسی راه‌هایی برای پاکسازی داعش در منطقه مرزی است و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت که منطقه امن در سوریه برای آوارگانی که از جنگ چهار ساله سوریه گریخته‌اند، مکانی امن ایجاد می‌کند و منطقه حائلی علیه تروریست‌ها و حملات نظام سوریه می‌شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از به کار بردن عبارت «منطقه امن» برای طرح آمریکا- ترکیه در شمال شرقی سوریه خودداری کرد و تنها گفت که تعمیق روابط با ترکیه به عنوان متحدی برای مقابله با داعش در دستور کار است.

انتهای پیام

کد N903625

وبگردی