آفتاب
بی بی سی مدعی شد:

«اردوغان» به دنبال خرید سامانه موشک دوربرد از چین است

«اردوغان» به دنبال خرید سامانه موشک دوربرد از چین است

انتظار می رود که رئیس جمهور ترکیه در سفر به چین علاوه بر تجارت اهداف دیگری را نیز دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حالی خود را مهیای دیدار با «شی جی پینگ» همتای چینی خود می کند که این اواخر تنش های لفظی زیادی بین آنکارا- پکن وجود داشته و احساسات ضد چینی در میان مردم ترکیه تقویت شده است.

البته انتظار می رود که سفر دو روزه اردوغان به پکن بیشتر بر روی مسائل اقتصادی متمرکز باشد حال آنکه با توجه جانبداری آنکارا از ایغورهای چین به عنوان منبع تنش های دیپلماتیک بین دو کشور، بخشی از صحبت های وی با همتای چینی لاجرم به این مقوله اختصاص خواهد یافت- اقدامی که با توجه به حمله گاه و بیگاه مردم ترکیه به توریست ها و رستوران های چینی، دوستانه هم که تلقی نشود قطعا سیاست محورتر است.

ایغورها اقلیت قومی - مذهبی ساکن در مناطق غربی چین هستند که به لحاظ فرهنگی و زبانی با مردم ترکیه قرابت دارند. چین ایغورها را متهم به پیگیری جریان های جدایی طلبانه و تلاش برای پیوستن به گروه های افراطی نظیر داعش می کن- اتهامی که از سوی دولت آنکارا رد می شود.

اما، با توجه به همراهی بیش از یکصد سرمایه گذار ترک، سفر اردوغان به پکن بر اهمیت حفظ روابط تجاری با ای ن کشور که ارزش آن سالانه به ۲۴ میلیون دلار می رسد نیز اشاره دارد.

البته، با توجه به درگیرهای اخیر در مرز سوریه، می توان بر روی درخواست اردوغان مبنی بر خرید سیستم موشک دوربرد چین نیز حساب باز کرد.

کد N903594

وبگردی