آفتاب
رئیس سازمان دارالقرآن:

مانع‌تراشی در برابر انجام امور زمین مانده درست نیست

مانع‌تراشی در برابر انجام امور زمین مانده درست نیست

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم ضمن برشماری خصوصیات لازم برای داوران موفق از اطلاق یکباره عنوان داور بین‌المللی به برخی افراد و همچنین مانع‌تراشی در برابر کسانی که به موضوعات زمین مانده قرآنی کشور توجه می‌کنند، انتقاد کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم ضمن برشماری خصوصیات لازم برای داوران موفق از اطلاق یکباره عنوان داور بین‌المللی به برخی افراد و همچنین مانع‌تراشی در برابر کسانی که به موضوعات زمین مانده قرآنی کشور توجه می‌کنند، انتقاد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی قره‌شیخلو در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره تربیت داوران قرآن در رشته تجوید که در تاریخ 6 مردادماه 1394 با حضور آقایان شرکت کننده در این دوره در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، به فعالیت‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای از جمله مسابقات قرآنی در رده‌ها و سطوح مختلف چه در مسابقاتی که شکل رسمی و انتخابی برای مسابقات بین‌المللی دارند و چه در دستگاه‌ها و سازمان‌ها و مراکز مردمی اجرا شده است.

قره‌شیخلو با بیان اینکه داوری مسابقات قرآنی رکن اصلی و اساسی هر مسابقه محسوب می‌شود، گفت: اگر تمهیدات لازم در یک مسابقه قرآنی به طور دقیق صورت بگیرد امّا سیستم نظارت و داوری ضعیف و ناقص باشد گویا که هیچ کاری صورت نگرفته است.

وی در همین رابطه افزود: در بخش داوری، سیستم تعریف‌شده و نظام‌مندی برای گزینش افراد بر حسب توانایی و استعداد وجود ندارد و برخی افراد بدون گذراندن دوره‌های تخصصی به یکباره داور بین‌المللی می‌شوند و برای ورود و خروجشان به این عرصه قانونی وجود ندارد و یکی از اشکالات اساسی در این بخش محسوب می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم به تعاملات نهادهای قرآنی کشور در اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخی نگرش‌ها افزود: تا وقتی در موضوعی کاری صورت نگرفته هیچ‌کس به فکر اقدامی در آن خصوص نیست اما به مجرد اینکه دستگاهی به آن موضوع زمین‌مانده توجهی نشان می‌دهد به جای اینکه یاری‌اش کنند برای او مانع می‌تراشند که چرا فلان سازمان به این موضوع می‌پردازد و شاید علت عدم پیشرفت برخی برنامه‌ها در کشورمان همین موضوع باشد.

قره‌شیخلو در ادامه به ویژگی‌های یک داور قرآن خوب اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های داور خوب این است که علم تئوری و کارشناسی شده داوری را فراگیرد اما در حال حاضر قاریانی هستند که هنوز تجوید را به صورت تئوری نیاموخته‌اند.

وی داشتن مهارت داوری را یکی دیگر از ویژگی‌های لازم برای داوری برشمرد و افزود: از شرایط داور مناسب، این است که خودش بتواند اجرا کند، چنانچه فردی خودش نتواند تلفظ درستی داشته باشد و احکام و صفات و مخارج را درست ادا کند؛ قطعاً داور خوبی نخواهد بود و دچار اشتباهات زیادی خواهد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آیه شریفه 58 از سوره مبارکه نساء، قضاوت عادلانه و داشتن تقوا را ویژگی دیگر داوران مسابقات قرآن برشمرد و اظهار کرد: مهم است کسی که در مسند داوری می‌نشیند، عدالت و تقوا را رعایت کند.

وی در ادامه مقبولیت را ویژگی دیگر در این بخش یاد کرد و افزود: شرط دیگری که خیلی هم مهم است، مقبولیت و پذیرفتن آن فرد در حوزه داوری است که نتیجه به عملکرد و توانایی افراد است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم شرط دیگری را نیز در تکمیل شروط و ویژگی‌های ذکر شده بیان کرد و افزود: اگر بخواهیم این چهار شرط به صورت دقیق رعایت شود باید روحیه شاگردیمان را از دست ندهیم، همیشه باید احساس نقص و کمبود کنیم؛ بعضی اوقات نقص ما این است که زود استاد می‌شویم؛ قطعاً کسانی که در بخش آموزش قرآن موفق بودند همیشه خودشان را شاگرد فرض می‌کردند.

انتهای پیام

کد N903468

وبگردی