آفتاب
قائم مقام ستاد نقشه مطرح کرد:

دغدغه‌های رهبری درباره نقشه جامع علمی کشور

دغدغه‌های رهبری درباره نقشه جامع علمی کشور

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور از گفتمان سازی نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به دغدغه های مقام معظم رهبری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شصت و پنجم از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور عصر روز گذشته برگزار شد.

دکتر منصور گبکانیان درحاشیه این جلسه با ارایه گزارشی گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه درباره مطالبه ای بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید در ماه مبارک رمضان مطرح کردند، ایشان در این ملاقات محبت فرمودند و تایید مجددی برن قشه جامع علمی کشور داشتند.

وی افزود: مقام معظم رهبری یک انتقاد و یا گلایه را تذکر دادند و فرمودند اساتید و دانشجویان شناخت درستی از نقشه جامع علمی کشور ندارند، اسم نقشه جامع علمی کشور را خیلی ها شنیده‌اند، ولی از محتوای درون سند که نقشه راه ما است اطلاعی ندارند این درحالی است که همه باید از محتوای نقشه مطلع باشند.

وی ادامه داد: در انتها مقام معظم رهبری تاکید داشتند مسایل موجود در نقشه به گفتمان ملی تبدیل شود، برهمین اساس اعضای جلسه در خصوص بیانات مقام معظم رهبری توضیحاتی ارایه دادند، موضوع را آسیب شناسی کردند و پیشنهاد اولیه را ارایه دادند.

وی یادآورشد: دراین جلسه اعضا از گفتمان سازی نقشه جامع علمی کشور یک ارایه اولیه دادند و نظرات حاضران درجلسه به عنوان اولین جلسه گفتمان سازی در نقشه جامع علمی کشور ارایه شد.

کبگانیان افزود: مقررشد برای جلسه بعدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در بخش گفتمان سازی تجربیات خود را ارایه دهد.

وی ادامه داد: در انتها نیز مقرر شد این موضوع با استفاده از رسانه، آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی، وزارت خانه‌ها، تک تک دانشگاه‌ها، به برنامه ای برای گفتمان ملی تبدیل شود.

دستور اول جلسه، با توجه به اهمیت «سند جامع توسعه دریایی کشور» به گزارشی از پیشرفت تدوین این سند اختصاص داشت.

وی افزود: دریاها و اقیانوس هایی که کشور ما می تواند از آنها استفاده کند، نه تنها راهبردی، استراتژیک و دفاعی دارد، بلکه می تواند منابع سرشار اقتصادی و تجاری را نیز برای ما  ایجاد کند.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: این سند از ارزش بالایی برخوردار و اکنون بیش از دو سال است که بر روی آن کار می شود.

وی ادامه داد: این سند با مطالبه مقام معظم رهبری آغاز شد، زمانی که فرمانده نیروی دریایی و سایر مسئولان در خدمت ایشان بودند، مقام معظم رهبری مطالبه ای داشتند مبنی براینکه در این حوزه باید برنامه جدی تدوین شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: قبل از سال ۹۲ نیروی دریایی درخواست تدوین سندی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت و جلسه ای با حضور فرمانده نیروی دریایی ، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام ستاد نقشه جامع برگزار و  این کار شروع شد.

وی افزود: تیرماه سال ۹۲ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به صورت مکتوب به معاونت علمی ریاست جمهوری ماموریت داد که با دعوت از دستگاه های دیگر این سند را تدوین کند بیش از ۱۵ الی ۱۶ دستگاه، سازمان و وزارتخانه در تدوین این سند دخیل بودند.

کبگانیان یادآورشد: البته مطالبی که برای این سند تهیه شده، مشترک است و همه مدافع این سند هستند ولی دکتر آخوندی وزیرراه و شهرسازی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار تلفیق مطالب پیشنهادی این وزارتخانه در سند شد و رئیس جمهور نیز به شورا پیشنهاد داد، اگر امکان دارد، مطالبی که وزارت راه پیشنهاد داده، درسند آورده شود.

کد N903330

وبگردی