آفتاب

اعتراض رهبر حزب حامی کرد‌های ترکیه به طرح ایجاد "ناحیه امن" در سوریه

اعتراض رهبر حزب حامی کرد‌های ترکیه به طرح ایجاد "ناحیه امن" در سوریه

رهبر حزب هوادار کردها در ترکیه گفته است که "ناحیه امنی" که ترکیه و آمریکا قصد ایجاد آن در شمال سوریه را دارند تلاشی از سوی آنکارا برای جلوگیری از ایجاد سرزمینی مستقل توسط کردهاست.

رهبر حزب هوادار کردها در ترکیه گفته است که "ناحیه امنی" که ترکیه و آمریکا قصد ایجاد آن در شمال سوریه را دارند تلاشی از سوی آنکارا برای جلوگیری از ایجاد سرزمینی مستقل توسط کردهاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک مردم (اچ دی پی) که اخیرا این حزب توانسته به پارلمان ترکیه راه یابد، به بی.بی.سی گفت که عملیات ترکیه علیه داعش در آن سوی مرز پوششی برای هدف گرفتن نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است.

او هم ترکیه و هم پ‌ک‌ک را ترغیب کرد فرآیند صلح را از سر گیرند.

آنکارا پیشتر گفت که حملات پ‌ک‌ک به ترکیه تلاش برای صلح را غیرممکن می‌کند.

اخیرا یک رشته زد و خوردها میان نیروهای دولتی ترکیه و پ‌ک‌ک روی داده است.

ترکیه همچنین هدف حمله نیروهای مرتبط با گروه داعش قرار گرفته است؛ هفته پیش ۳۲ نفر در شهر مرزی و عمدتا کردنشین سوروچ ترکیه در یک بمب‌گذاری کشته شدند.

ترکیه پ‌ک‌ک و داعش را سازمان‌های تروریستی می‌خواند.

آمریکا پیشتر تایید کرد که مشغول گفت‌وگو با مقام‌های آنکارا در مورد عملیات مشترک نظامی علیه داعش در سوریه است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که "تلاش و انرژی بیشتری از سوی ائتلاف" ضدداعش اکنون بر ناحیه مرزی متمرکز خواهد شد.

اما او این ادعاها را که آمریکا اجازه حملات هوایی ترکیه به نیروهای کردی در شمال عراق را داده است تکذیب کرد.

تحلیلگران می‌گویند که رویکرد ترکیه در قبال ائتلاف بین المللی ضدداعش تحت رهبری آمریکا در یک هفته گذشته زیر و رو شده است.

ترکیه قبلا شریک بی میل این ائتلاف بود اما اکنون با جنگنده هایش به داعش حمله می کند و اجازه استفاده از یک پایگاه هوایی را به آمریکا داده است.

"به طور جدی نگران"

ترکیه و آمریکا مشغول تهیه طرحی برای ایجاد یک ناحیه امن در شمال سوریه برای پاکسازی داعش از آنجا بوده‌اند. خبر این همکاری یک روز پیشتر فاش شد.

این ناحیه به طول ۹۰ کیلومتر ظاهرا برای آموزش نیروهای میانه رو مخالف سوریه استفاده خواهد شد. آنکارا امیدوار است که این همچنین به پناهندگان سوری در ترکیه امکان بازگشت به این ناحیه امن را بدهد.

اما دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک مردم (خلق‌ها) گفت که نیت واقعی ترکیه هجوم به نواحی کردی در سوریه برای جلوگیری از تسلط کردهای سوریه بر یک منطقه یکپارچه است.

او گفت:‌ "مقصود ترکیه از این ناحیه امن هدف گرفتن داعش نیست. دولت ترکیه به طور جدی از تلاش کردها برای ایجاد یک کشور خودمختار در سوریه نگران است."

او افزود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه "هرگز اجازه این تحول را نمی‌دهد."

او اضافه کرد:‌ "بنابراین هدف ناحیه امن متوقف کردن کردهاست نه داعش. اما ترکیه برای ایجاد این ناحیه در واقع باید با نیروهای کرد همکاری کند."

رجب طیب اردوغان پیشتر گفت که ادامه روند صلح با کردها در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام

کد N903316

وبگردی