آفتاب

اعلام همبستگی ناتو با ترکیه، اما تنها در حرف

اعلام همبستگی ناتو با ترکیه، اما تنها در حرف

در حالی که ارتش ترکیه به بمباران مواضع پ‌ک‌ک در جنوب شرقی این کشور ادامه می‌دهد، اجلاس ناتو به خواست ترکیه در بروکسل برگزار شد. ناتو همبستگی خود را در حرف با ترکیه اعلام کرد. گفته شد که منطقه حائل در سوریه ربطی به ناتو ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، ارتش ترکیه اعلام کرد که جنگنده‌های هوایی اف -۱۶ این کشور مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) در مناطق کوهستانی استان شرناق در مرز این کشور با عراق را بمباران کرده‌اند.

ارتش ترکیه از هفته گذشته، پس از آن که چند حمله به ماموران پلیس و ارتش این کشور صورت گرفته بود، بمباران مواضع حزب کارگران کردستان را آغاز کرد. دولت ترکیه این سازمان را مسئول حملات به ماموران انتظامی این کشور می‌داند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه به طور رسمی پایان مذاکرات صلح با پ‌ک‌ک را اعلام کرد. او گفت دیگر امکان ادامه مذاکره با حزب کارگران کردستان وجود ندارد و مذاکره با کسانی که "اتحاد ملی و برادری ما را هدف حمله قرار می‌دهند" ناممکن است.

اعلام همبستگی ناتو با ترکیه

روز سه‌شنبه نمایندگان کشورهای عضو ناتو برای رسیدگی به درخواست ترکیه در بروکسل گرد هم آمدند. ترکیه با استفاده از ماده چهار منشور ناتو به خاطر در خطر بودن امنیت خود، از اعضای ناتو درخواست کرد که اجلاس ویژه تشکیل دهند.

ناتو از آغاز تاسیس خود در سال ۱۹۴۹ تاکنون پنج بار چنین جلساتی را تشکیل داده که چهار بار آن به خواست دولت ترکیه بوده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرد که در این اجلاس ویژه اعضای ناتو همبستگی کامل خود را با ترکیه اعلام و هر گونه اقدام تروریستی را محکوم کردند.

سکوت ناتو در برابر حمله ترکیه به مواضع کردها

در اجلاس روز سه‌شنبه ناتو هیچ سخنی درباره حملات ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان در جنوب شرقی این کشور به میان نیامد و درباره قطع مذاکرات صلح ترکیه با این حزب توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز حرفی زده نشد.

این در حالی بود که بسیاری از اعضای ناتو پیش‌تر از دولت ترکیه خواسته بودند مذاکرات صلح را با حزب کارگران کردستان به خطر نیاندازد و آن را ادامه دهد. آن‌ها به حمله ارتش ترکیه علیه مواضع کردها در عراق اعتراض کرده بودند.

کشورهای عضو ناتو در مبارزه با جریان تروریستی داعش از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) حمایت کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در این اجلاس تنها به برخورد ترکیه با جریان تروریستی داعش پرداخت و گفت که او از فعالیت‌های ترکیه برای مبارزه با این جریان تروریستی خشنود است.

دبیرکل ناتو در ادامه سخنانش بر این نکته تاکید کرد که دولت ترکیه خواستار ارسال نیروهای ناتو به این کشور نیست و این کشور به لحاظ تعداد دومین ارتش بزرگ عضو ناتو را در اختیار دارد.

ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه‌ ربطی به ناتو ندارد

دبیرکل ناتو در سخنان‌اش همچنین به ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه‌ پرداخت و گفت ایجاد چنین منطقه‌ای ربطی به ناتو ندارد و موضوعی است که ترکیه و آمریکا خواستار آن هستند و این دو کشور به آن خواهند پرداخت.

کشورهای عضو ناتو می‌دانند که ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه‌ خواست دولت ترکیه است تا پناهجویان سوری در ترکیه را به تدریج به این منطقه بازگرداند و همچنین مانعی شود در راه کردها تا آنها نتوانند در این منطقه با فتح سرزمین‌های جدید کشوری کردنشین برای خود تاسیس کنند.

استولتنبرگ روز سه‌شنبه در بروکسل گفت ترکیه تنها عضو ناتو است که بیشترین شمار پناهجو را در خود جای داده است.

آمریکا که اصلی‌ترین عضو ناتو است به هیچ‌وجه انتقادی به حمله ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان در جنوب شرقی این کشور نکرده است. برای این کشور موضوع بسیار مهم‌ استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در خاک ترکیه است.

استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک این امکان را به جنگنده‌های هوایی آمریکا می‌دهد تا با سرعت بیشتری علیه جریان تروریستی داعش به پرواز درآیند.

به این ترتیب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌تواند از کمک‌های آمریکا و اعلام همبستگی ناتو سود جوید و به مقاصد خود نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام

کد N903257

وبگردی