آفتاب
سفیر کره شمالی در چین:

در مورد تسلیحات هسته‌ای‌مان با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

در مورد تسلیحات هسته‌ای‌مان با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

سفیر کره شمالی در چین معتقد است که تسلیحات هسته‌ای این کشور اسباب‌بازی نیستند و کشورش هرگز در مورد آینده تسلیحات هسته‌ای‌اش با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جی جائه ریونگ ،سفیر کره شمالی در چین پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی مطرح در یک کنفرانس خبری کم سابقه در پکن، به خبرنگاران در این باره گفت:‌ تسلیحات و توانایی‌های هسته‌ای کره شمالی اسباب بازی نیست که بتوان در مورد آینده آن مذاکره کرد و این تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است که تضمین کننده اقتدار، تمامیت ارضی و حقوق اساسی کره شمالی در مقابل تهدید هسته‌ای و تخاصم آمریکا علیه این کشور است.

در این کنفرانس خبری که در محل سفارت کره شمالی در پکن برگزار شد، سفیر کره شمالی در کنار تصاویر پایه گذار رژیم کنونی کره شمالی، کیم سونگ و پسرش کیم جونگ ، پدر رهبر کنونی کره شمالی ، کیم جونگ اون ایستاده بود.

سفیر کره شمالی در پکن با متهم کردن واشنگتن به تبدیل کره جنوبی به یک پایگاه هسته‌ای و استقرار تجهیزات هسته‌ای خود در این کشور تاکید کرد : تا زمانی که آمریکا به دشمنی خود با پیونگ یانگ و تهدید آن ادامه دهد ، کره شمالی موضع کنونی‌اش را در مورد تسلیحات هسته‌ای خود تغییر نخواهد داد.

او همچنین مدعی شد که پیونگ یانگ توانایی مقابله با هرگونه روش جنگی آمریکا را دارد و می تواند از حملات هسته‌ای احتمالی و تحریک‌کننده آمریکا جلوگیری کند.

جی ریونگ به زبان کره ای در این کنفرنس خبری با خبرنگاران صحبت می کرد و سخنان او توسط یک مترجم انگلیسی ترجمه شد.

گفته های سفیر کره شمالی در واکنش به سفر سیدنی سیلر،‌نماینده مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات شش جانبه در مورد تهدید هسته‌ای کره شمالی مطرح شد.

این دیپلمات آمریکایی برای گفت‌وگو با برخی از کشورهای عضو این مذاکرات به این منطقه سفر کرده و قرار است عصر روز سه شنبه به پکن سفر کند.

سیدنی سیلر روز دوشنبه در سئول گفت: توافق هسته‌ای اخیر به دست آمده میان ایران و آمریکا نشان دهنده تمایل واشنگتن به انجام گفت‌وگوهای خلع تسلیحات هسته‌ای است و آمریکا آمادگی دارد تا در صورت اینکه پیونگ یانگ با حسن نیت به مذاکرات وارد شود، مسأله هسته‌ای کره شمالی را از طریق دیپلماتیک حل کند.

مذاکرات شش جانبه در مورد تهدید هسته‌ای کره شمالی که شامل آمریکا ،‌ روسیه ، چین ، کره جنوبی ،‌ژاپن و کره شمالی است از سال 2003 آغاز شد که با خروج پیونگ یانگ از میز مذاکرات در سال 2008 این مذاکرات نیز متوقف شد.

کره شمالی تاکنون سه آزمایش هسته‌ای را در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 انجام داده است.

انتهای پیام

کد N902799

وبگردی