آفتاب
جلالی در پاسخ به مهر:

نسبت مجلس وشورای امنیت در بررسی برجام را نمی دانم/مسئله شفاف نیست

نسبت مجلس وشورای امنیت در بررسی برجام را نمی دانم/مسئله شفاف نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: به طور روشن نسبت میان مجلس و شورای عالی امنیت ملی در بررسی برنامه جامع اقدام مشترک را نمی‌دانم و از رئیس مجلس هم که سئوال کردم، گفت که هنوز این مسئله شفاف و روشن نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و در جمع خبرنگاران با اشاره به تشنج پیش آمده در جلسه علنی مجلس میان وی و کوچک‌زاده نماینده تهران، اظهار داشت: آنچه من می‌خواستم بگویم و نشد که بگویم، این بود که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که در موضوع هسته‌ای طوری پیش نروید که منجر به دودستگی و اختلاف شود و دوستان عزیزی هم که دم از ولایت می‌زنند باید به این مسئله توجه داشته باشند.

وی افزود: ما نیز معتقدیم که ای کاش ترجمه برجام را کمی زودتر به مجلس می‌فرستادند، ولی این مسئله آنقدر موضوع مهمی نیست که به بهانه آن، به رئیس مجلس و خودمان توهین کنیم و دودستگی ایجاد کنیم.

نماینده مردم شاهرود با بیان اینکه نباید بیهوده درگیر چالش‌های بی‌حاصل شویم، تصریح کرد: اگر جای ما با دوستان عوض شده بود و ما نسبت به تیم هسته‌ای منتقد بودیم و بعد رهبری این عبارات والا را نسبت به تیم مذاکره کننده می‌گفتند، از نظر این دوستان کم‌بصیرت و بی‌بصیرت می‌شدیم! اما با وجود این سخنان رهبری، به وزیر امور خارجه به عنوان یک خائن توهین می‌شود.

جلالی با بیان اینکه قبلا نیز در موارد مشابه تذکر دلسوزانه داده بودیم، گفت: زمانی دوستان می‌خواستند سفارت انگلیس را فتح کنند؛ ما تذکر دادیم که این کار را نکنید و دیدیم که بعدها نیز رهبر انقلاب گفتند که این کار درست نبود و ملاحظه کردیم که چه مشکلاتی بر سر راه روابط پیش آمد.

وی با بیان اینکه الان در شرایط حساسی قرار داریم، عنوان کرد: در بین آمریکایی‌ها تشتت وجود دارد و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر کدام حرف خودشان را می‌زنند، دلیلی ندارد که ما مثل آنها باشیم و کپی‌برداری کنیم، چون در آمریکا عنصری مثل ولایت فقیه نیست و طبیعی است که اختلافات آنها فصل‌الخطاب ندارد و با اختیارات رئیس جمهور حل می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اما در جمهوری اسلامی هم ساز وکارهایی به دلیل وجود نهادهای قانونی برقرار است و هم نهایتا ولایت فقیه و رهبری که امور را تعیین تکلیف می‌کند.

جلالی ادامه داد: هول نشویم، کسی نمی‌خواهد اختیارات مجلس را بگیرد. دو روز پیش یکی از دوستان در مجلس به من گفت که لابد ترجمه برجام را دیر داده‌اند تا آقای لاریجانی در آن دستکاری کند، من این مسئله را که از طرف یکی از افراد محترم جبهه پایداری مطرح شده بود به رئیس مجلس منتقل کردم که وی پاسخ داد مگر می‌شود چنین کاری بکنیم؛ غلط‌هایی در ترجمه بوده است که وزارت خارجه خواسته است اصلاح کند و بعد توزیع کنیم.

وی با تاکید بر حفظ وقار و سنجیدگی مجلس در دنبال کردن وظایف قانونی، گفت: دوستانی هم که تذکر می‌دهند دلسوز هستند، اما این دلسوزی نباید منجر به تشتت شود.

تمایلی به حضور در مجلس بعدی ندارم

جلالی با بیان اینکه لاریجانی امروز در جایگاه یک رجل ملی عمل می‌کند، گفت: این حرف‌ها را که می‌زنم عده‌ای فکر می‌کنند که نیاز ویژه‌ای به کسی دارم؛ در حالی که  این ۴ دوره نمایندگی من عنایت الهی بود و این طور نبود که عقبه‌ای از آدم‌ها داشته باشیم و الان هم دیگر تمایلی ندارم که در مجلس بعدی باشم.

بررسی مرکز پژوهش‌ها درباره ساز و کار مشترک میان مجلس و شورای عالی امنیت ملی در موضوع هسته ای

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در پاسخ به سئوالی درباره ضرورت یا عدم ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به «برجام» اظهار داشت: الان دیگر این مسئله قانون است که این کمیسیون تشکیل شود و نمی‌توان درباره ضرورت یا عدم ضرورت آن بحث کرد و تاکید ما نیز این است که از همه جریانات سیاسی مجلس، در بین این ۱۵ نفر حضور داشته باشند، چون موضوع یک موضوع کلان و ملی است.

جلالی درباره ارائه لیست مشترک از سوی فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان برای انتخاب اعضای این کمیسیون نیز تصریح کرد: برخی دوستان دارند تلاش می‌کنند که نمی‌دانم این تلاش‌ها موفق می‌شود یا خیر، ولی اگر از همه جریانات سیاسی در آن باشند، به نفع کشور است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره نسبت میان مجلس و شورای عالی امنیت ملی در بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: به طور روشن این مسئله را نمی‌دانم و از رئیس مجلس هم که سئوال کردم، گفت که هنوز این مسئله شفاف و روشن نیست.

جلالی خاطرنشان کرد: البته شورای عالی امنیت ملی ساز و کار خودش را دنبال می‌کند و هنوز هم دیر نشده است؛ به مرور زمان مجلس و دولت به نتیجه می‌رسند.

وی همچنین گفت: در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی حقوقی شیوه دنبال کردن این موضوع در مجلس و شورای عالی امنیت ملی، هستیم.

 

 

 

 

کد N902425

وبگردی