آفتاب

ساخت‌و‌سازها در تاسیسات اتمی یانگ‌بیون کره‌شمالی در جریان است

ساخت‌و‌سازها در تاسیسات اتمی یانگ‌بیون کره‌شمالی در جریان است

یکی از تحلیل‌گران تصاویر ماهواره‌ای تاکید کرد، ساخت‌وسازها در تاسیسات اتمی کره شمالی در "یانگ‌بیون" به خاطر قدیمی‌ بودن این تاسیسات در جریان است و به همین خاطر فعالیت این تاسیسات در سطح بسیار محدودی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، "ویلیام ماگفورد"، یکی از تحلیل‌گران بازنشسته تصاویر ماهواره‌ای دولت آمریکا در گزارشی گفت: به نظر می‌آید که از پاییز سال 2014 میلادی این راکتور به صورت گهگاهی کار کرده چرا که این تاسیسات بسیار قدیمی شده‌اند.

اما علی رغم کاهش فعالیت‌ها در این راکتورهای اتمی، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن هستند که کره‌شمالی مشغول کار بر روی پروژه‌های دیگر در "یانگ‌بیون" است.

ماگفورد گفت: به نظر می‌آید ساخت وسازها در "راکتور آب سنگین آزمایشی" یونگ‌بیون که از اواخر بهارستان 2015 آغاز شده، در حال انجام است. تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده مربوط به تاریخ دوم ژوئیه سال جاری میلادی نشان داد که ساخت یک محوطه ترانسفورمر رو به اتمام است.

در این گزارش آمده است: این محوطه به راکتور تولید برق برای این شبکه مرتبط است اما همه تجهیزات لازم هنوز نصب نشده‌اند.

یک ساختمان در این سایت حاکی از آن است که پیونگ یانگ پنج شبکه را که احتمالا برای ذخیره عناصر انفجاری یک سلاح هسته‌ای استفاده شده، نصب کرده است.

کره جنوبی گزارش داده است، این تصاویر ماهواره‌ای شامل مدارکی است مبنی بر اینکه کره شمالی با کامیون کربن دیوکسید منتقل می‌کرده که احتمالا برای سیستم خنک کننده راکتور مورد استفاده قرار گرفته است.

ماگفورد گفت: علی رغم نشانه‌های توقف فعالیت در این تاسیسات فعالیت های دیگر با سرعت بالا در مجتمع "غنی سازی اورانیوم" در تاسیسات یانگ‌بیون ادامه دارد.

وی در ادامه گزارش خود که بر روی وب سایت "نورث 38" دانشگاه جان هاپکینز منتشر شده گفت: کره شمالی بیش از 75 دردص از سقف یک ساختمان جدید بزرگ در این سایت را کامل کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N902417

وبگردی