آفتاب

اظهار نظر اولاند درباره سفر فابیوس به تهران

اظهار نظر اولاند درباره سفر فابیوس به تهران

رئیس‌جمهور فرانسه گفت:‌ سفر قریب‌الوقوع فابیوس به تهران آزمونی کلیدی برای ایران است.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت:‌ ایران باید برای ارتقاء صلح و ثبات در خاورمیانه نقش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه قرار است روز چهارشنبه 29 ژوئیه (7 مرداد) پس از آن که ایران و گروه 1+5 به یک توافق هسته‌ای دست یافتند به تهران سفر کند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد:‌ سفر فابیوس به تهران یک آزمون کلیدی برای ایران پس از آن است که این کشور بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به یک توافق تاریخی دست یافت.

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: نحوه رفتار با وزیر امور خارجه کشورمان، از نظر ما آزمونی برای تهران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که نزدیک به دو سال به طول انجامید،سخت‌ترین موضوع را در میان مذاکره کنندگان بین‌المللی در قبال ایران اتخاذ کرده بود.

اولاند همچنین تاکید کرد:‌ ایران باید برای ارتقاء صلح و ثبات در خاورمیانه نقش داشته باشد. ما امیدواریم که رئیس جمهور روحانی نشان دهد ایران می‌تواند به رفع بحران‌های بزرگ کنونی در منطقه، به ویژه سوریه کمک کند.

بر اساس این گزارش، کشورهای غربی از زمان حصول توافق هسته‌ای و چشم انداز لغو تحریم‌ها که قرار است به زودی در نیتجه این توافق انجام شود تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران نشان داده‌اند.

هفته گذشته یک هیات آلمانی به رهبری زیگمارگابریل وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان به تهران سفر کرد که اولین مقام غربی محسوب می‌شود که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده است.

فرانسه نیز در گذشته پیش از آنکه تحریم‌های اقتصادی ایران اعمال شود حضور پررنگی در بازار ایران به ویژه در صنعت خودرو و انرژی داشت اما به دلیل تحریم‌ها این ارتباطات تجاری کاهش چشمگیری داشت.

بر اساس آمارهای فرانسه، روابط تجاری میان تهران – پاریس از 4 میلیارد یورو درسال 2004 به تنها 500 میلیون یورو در سال 2013 رسید.

اکنون فرانسو‌ی‌ها در تلاشند تا سطح این همکاری‌ها را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، این سفرها نشانه ظرفیت ایران و نیاز غرب به تهران و رقابت کشورهای غربی در به دست اوردن بازار ایران می‌باشد و دولت روحانی نیز با توجه به سیاست تعامل سازنده با کشورهای جهان این رفت‌وآمدها را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام

کد N902268

وبگردی