آفتاب

مقابله با الشباب و حقوق بشر محور دیدار اوباما و نخست‌وزیر اتیوپی

مقابله با الشباب و حقوق بشر محور دیدار اوباما و نخست‌وزیر اتیوپی

رئیس جمهوری آمریکا از اتیوپی به خاطر مبارزاتش با شبه‌نظامیان گروه الشباب در سومالی تمجید کرد اما سابقه این کشور در زمینه دموکراسی را نیز به چالش کشید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که به اتیوپی، دومین کشور پرجمعیت آفریقا و شریک استراتژیک واشنگتن سفر کرده است. وی اقدامات آدیسابابا به خاطر مبارزاتش با شبه نظامیان الشباب را مورد تحسین قرار داد. اوباما همچنین اتیوپی را به خاطر سابقه حقوق بشری‌اش نیز مورد انتقادات بسیاری قرار داد.

باراک اوباما، با اشاره به اتحادیه آفریقا و نیروهای دولت سومالی گفت: بخشی از دلایل کوچک شدن الشباب در شرق آفریقا این است که ما از پشتیبانی و حمایت تیم های منطقه‌ای برخوردار هستیم. نیازی نیست که ما تفنگداران نیروی دریایی آمریکا را برای این مبارزات اعزام کنیم چرا که مردم اتیوپی مبارزانی جدی و سرسخت هستند. ما کارهای زیادی برای انجام داریم و باید در حال حاضربه این فشار ادامه دهیم.

به دنبال حمله گسترده نیروهای اتحادیه آفریقا به همراه نیروهای اتیوپی و متحدان محلی‌شان، شبه نظامیان الشباب اخیرا دو پایگاه مهم خود را از دست داده‌اند.

اگرچه آمریکا در این مبارزات نیروی زمینی ندارد اما مرتبا علیه سرکردگان الشباب دست به حملات پهپادی می‌زند.

اوباما پس از مذاکره با هیلماریام دسالگان، نخست وزیر اتیوپی گفت: اگرچه این کشور به خاطر رشد چشمگیر اقتصادی‌اش باید مورد تحسین قرار گیرد، اما باید در زمینه حقوق بشر ودموکراسی عملکرد بهتری داشته باشد.

وی افزود: اقدامات بسیاری باید صورت گیرد و نخست وزیر اتیوپی به آن اذعان دارد.

گروه‌های حقوق بشری شکایت کرده‌اند که سفر اوباما به آدیس آبابا باعث افزایش اعتبار دولت این کشور می‌شود که به سرکوب حقوق دموکراسی از جمله زندانی کردن خبرنگاران و منتقدان براساس قوانین ضد تروریسم متهم است.

اوباما گفت: قوانین مشخصی وجود دارد که باید حفظ و حمایت شوند. هیچ کس نیاز ما به مشارکت با کشورهای بزرگ را که در خصوص برخی مسائل با یکدیگر اختلاف داریم، رد نمی‌کند. ما با کنار ایستادن به هیچ جا نمی‌رسیم.

این در حالی است که نخست وزیر اتیوپی ضمن رد این انتقادها گفت: تعهد ما به دموکراسی واقعی است. اتیوپی یک دموکراسی نوپا است ما به تازگی از قرن‌ها اقدامات غیر دموکراتیک بیرون آمده‌ایم.

وی افزود: برای ما بسیار مهم است که انتقادها را بشنویم چرا که این انتقادات سبب می‌شود تا اشتباهاتمان را تصحیح کنیم. رسانه‌ها یکی از نهادهایی است که باید برای رسیدن به دموکراسی از آن‌ها حمایت کرد.

انتهای پیام

کد N902112

وبگردی