آفتاب

آمادگی آمریکا برای انعطاف در مذاکرات هسته ای با کره شمالی

آمادگی آمریکا برای انعطاف در مذاکرات هسته ای با کره شمالی

فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات شش جانبه هسته ای با کره شمالی گفت که این کشور آماده نشان دادن انعطاف در گفتگو ها با پیونگ یانگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سیدنی سیلر گفت: مذاکرات اخیر هسته ای با ایران نشان داد که آمریکا می تواند منعطف باشد البته به شرطی که طرف مقابل نیز درباره برنامه های هسته ای اش انعطاف پذیر باشد.

کره شمالی که برنامه هسته ای اش را «بازدارندگی ضروری» در برابر آمریکا می داند اعلام کرده است که تمایلی به مذاکرات هسته ای به مانند مذاکرات فشرده ایران و گروه ۱+۵ ندارد. سیدنی سیلر با این حال گفته است که آمریکا در را برای گفتگو با کره شمالی هر زمانی که مایل به پایان دادن به انزوای دیپلماتیکش بود، باز گذاشته است.

وی که در سئول پایتخت کره جنوبی با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: توافق هسته ای ایران ارزش ها و ظرفیت های مذاکره و دیپلماسی را نشان داد. فرستاده آمریکا در مذاکرات هسته ای کره شمالی که از عنوان «جمهوری دموکراتیک خلق کره» برای خطاب قرار دادن این کشور استفاده می کرد، افزود: توافق هسته ای ایران تمایل ما را در زمانی که طرف مقابل مان نیز مایل به انعطاف باشد، برای حل و فصل مسائل نشان داد.

به گفته وی هر زمانی که کره شمالی تصمیم بگیرد می خواهد راه متفاوتی را نسبت به گذشته انتخاب کند، آمریکا آماده انعطاف است. این در حالی است که مذاکرات شش جانبه هسته ای کره شمالی از سال ۲۰۰۸ متوقف شده است. کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی و روسیه کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات هستند.

بر این اساس سیدنی سیلر بعد از توقف در کره جنوبی، قرار است به چین و ژاپن نیز سفر کند تا شاید مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی از سر گرفته شود. گفتنی است طی این مدت پیونگ یانگ تسه بار آزمایش هسته ای انجام داده که آخرین آن در فوریه ۲۰۱۳ بوده است.

 

 

کد N901865

وبگردی