آفتاب

دنبال آدم‌های حسابی برویم

دنبال آدم‌های حسابی برویم

یک عضو جامعه تورگردانان گفت: حالا که تحریم‌ها در حال رفع شدن است، دنبال آدم‌ها حسابی برویم و سرمایه‌هایشان را در جای مناسبی به کار بگیریم.

علی‌اصغر توکلی در پاسخ به سوال خبرنگار گردشگری ایسنا درباره‌ی این‌که چگونه در شرایطی که تحریم‌ها هنوز بطور کامل برطرف نشده و سرمایه‌گذاران از ثبات بازار ایران مطمئن نیستند و به آسانی وارد عمل نمی‌شوند، می‌توان آن‌ها را زودهنگام وارد بازار ایران کرد؟ گفت: ایران برای هتل‌های زنجیره‌ای دنیا، بهشت است. باید آن‌ها را متوجه ثبات و امنیت کشور کنیم تا با خیالی آسوده سرمایه‌های خود را به ایران وارد کنند. ما تقریبا کاری در این‌باره انجام نمی‌دهیم.

وی سپس روایتی از "اسدالله عسکر اولادی" نقل کرد و افزود: «سفیر کانادا یک زمانی هر روز صبح که به محل سفارتخانه این کشور در ایران مراجعه می‌کرد با صف طولانی از اشخاصی که می‌خواستند ویزای کانادا را بگیرند، روبه‌رو می‌شد، یک نگاهی به این صف می‌انداخت و آدم‌های حسابی را جدا می‌کرد و به آن‌ها ویزا می‌داد تا از این طریق سرمایه‌گذاران ایرانی را مجذوب کانادا کند.»

توکلی اضافه کرد: ما اکنون به سرمایه‌گذار برای ساخت هتل نیاز داریم و باید از خارجی‌ها دعوت کنیم. باید بدانیم که همیشه، دنبال آدم‌های حسابی می‌روند، نمی‌نشینند تا او بیاید، برای همین ما باید از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور برای معرفی سرمایه‌گذاران کمک بگیریم.

او در ادامه پیشنهاد داد: بخشی از دلارهای بلوکه شده به هتل‌سازی اختصاص یابد، چون اگر هتل ساخته شود، 10 برابر آنچه هزینه شده به کشور برمی‌گردد. اگر این کار را انجام ندهیم، این پول‌های بلوکه شده نیز در جای دیگری خرج می‌شود و برگشتی هم نخواهد داشت، اما در هتل برگشت قطعی سرمایه وجود دارد.

این تورگردان سپس به شرایط بحرانی منطقه‌ی خاورمیانه اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی ایران امن‌ترین نقطه در منطقه است و گردشگران به راحتی می‌توانند به کشور ما سفر کنند. حتی می‌توان از این فرصت برای بازگشت ایرانی‌های سرمایه‌دار مقیم خارج از کشور استفاده کرد.

توکلی در ادامه، مشکلات زیرساخت گردشگری را جدی دانست و گفت: در تمام کشورها نمایشگاه‌ها را وقتی برگزار می‌کنند که فصل سفر نباشد،‌ اما نمی‌دانم اینجا چه قدرتی وجود دارد که در بهترین فصل‌های گردشگری ایران، میزگرد، همایش و نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، مخصوصا در شهری مثل اصفهان که در ردیف اول همه مشکلات گردشگری قرار دارد.

عضو جامعه تورگردانان اضافه کرد: آن‌ها روی چنین موضوعاتی فکر کرده‌اند، ما حدقل می‌توانیم از آن‌ها کپی‌برداری کنیم، اما چرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استان‌های مسافرپذیر به چنین موضوعات اثرگذاری توجه ندارند؟

انتهای پیام

کد N901850

وبگردی