آفتاب

کاهش عرضه سودافدرین، ترامادول و دیفینوکسیلات در داروخانه‌ها

کاهش عرضه سودافدرین، ترامادول و دیفینوکسیلات در داروخانه‌ها

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از محدودیت جدی استفاده و عرضه «سودافدرین»، «ترامادول» و «دیفینوکسیلات» در کشور خبر داد و گفت: پیش‌سازهای مواد مخدر و همچنین داروهایی که احتمال انحراف و تبدیل آن‌ها به مواد مخدر صنعتی وجود دارد به شدت تحت کنترل است.

پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره هزینه‌های درمان معتادان اظهار کرد: در زمینه درمان اعتیاد دولت هزینه بسیاری صرف نمی‌کند و بیشترین اعتبارات ما به پیشگیری و مقابله با عرضه اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همچنین بخشی از اعتبارات ستاد به کاهش آسیب مربوط می‌شود، اما 95 درصد هزینه‌های درمانی بر دوش خود مردم و بخش خصوصی است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیش از 95 درصد مجموع مراکز ما که شمار آنها به 6700 می‌رسد غیردولتی هستند گفت: تنها سه درصد مراکز درمان دولتی در کشور داریم که‌ آن‌ها هم اغلب در بافت‌های حاشیه‌ای و غیر برخوردار خدمت می‌کنند.

وی درباره محدودیت‌های ورود و عرضه پیش سازهای مواد مخدر صنعتی نیز گفت: کمیته نظارت بر پیش سازها مدتهاست فعال است که نمایندگان ستاد، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، گمرکات و چند دستگاه نظارتی دیگر در آن حضور دارند و این کمیته با دقت و جدیت ورود پیش سازها و موادی که ممکن است قابلیت انحراف و تبدیل به مواد محرک را داشته باشند در مبادی ورودی کشور رصد می‌کند.

افشار ادامه داد: تمام نمونه‌های وارداتی در مبادی ورودی بر اساس اظهار نامه‌ای که شرکت‌ها ارائه می‌کنند ارزیابی می‌شوند، آزمایشگاه‌های مرجع نمونه‌ها را محک می‌زنند و در مجموع پیش سازها تحت کنترل‌اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یکسری مواد دارویی در کشور وجود دارد که احتمال انحراف دارند و سودافدرین از این جمله است گفت: استفاده این مواد و به ویژه سودافدرین با همکاری وزارت بهداشت بسیار محدود شده است. از سودافدرین در داروهای سرماخوردگی استفاده می‌شد که اکنون جایگزین‌هایی برای این ماده اولیه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: میزان ترامادول که می‌تواند مورد سوء مصرف قرار بگیرد نیز بسیار کاهش یافته است. داروی دیفینوکسیلات نیز کاهش محسوسی پیدا کرده است.

افشار - معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر

انتهای پیام

کد N901842

وبگردی