آفتاب
یک دیپلمات آمریکایی مدعی شد:

انعطاف‌پذیری آمریکا برای حل موضوع هسته‌ای کره‌شمالی

انعطاف‌پذیری آمریکا برای حل موضوع هسته‌ای کره‌شمالی

نماینده مذاکره‌کننده‌ آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شش جانبه کره شمالی می‌گوید اگر کره شمالی حسن‌نیت از خود نشان دهد آمریکا می‌تواند برای مذاکره در مورد تهدید هسته‌ای پیونگ یانگ با این کشور مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، سیدنی سیلر، نماینده ارشد مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات شش‌جانبه برای رفع تهدید هسته‌ای کره شمالی معتقد است که توافق اخیر هسته‌ای به دست آمده میان ایران و آمریکا نشان می‌دهد که در صورتی که پیونگ یانگ خواستار بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای باشد، آمریکا نیز می‌تواند برای رفع اختلاف با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش انعطاف‌پذیر باشد.

مذاکرات شش جانبه کره شمالی که شامل کشورهای آمریکا،‌ روسیه، چین، کره شمالی،‌ کره جنوبی و ژاپن است از سال 2003 آغاز شد که با خروج پیونگ یانگ از میز مذاکرات در سال 2008، این گفت‌وگوها متوقف شد.

با وجود آن‌که کره شمالی اخیراً پس از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی اعلام کرد که حاضر نیست با دستیابی به یک توافق هسته‌ای با آمریکا مانند توافق هسته‌ای ایران، فعالیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای خود را رها کند، این دیپلمات مذاکره‌کننده آمریکایی تاکید کرد که آمریکا آمادگی دارد تا هر زمان که پیونگ یانگ خواستار حل موضوع برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود از طریق گفت‌وگو باشد، با این کشور مذاکره کند.

سیدنی سیلر، در پایتخت کره جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توافق هسته‌ای ایران نشان‌دهنده ارزش و احتمالاتی است که می‌تواند از طریق دیپلماتیک حاصل شود.

او تصریح کرد: توافق هسته‌ای اخیر با ایران،‌ در واقع نشان‌دهنده‌ تمایل ما برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک است البته این در صورتی است که طرف مقابل نیز مایل به مذاکره باشد.

کره شمالی تاکنون سه آزمایش هسته‌ای را انجام داده است که آخرین آن در سال 2013 انجام شد.

انتهای پیام

کد N901712

وبگردی