آفتاب
در دیدار با سفیر ترکیه مطرح شد؛

تقدیر جهانگیری از اقدامات ترکیه در دوران تحریم

تقدیر جهانگیری از اقدامات ترکیه در دوران تحریم

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدامات وحشیانه گروه های تروریستی در منطقه و کشتار بی رحمانه مسلمانان بی گناه در سوریه و عراق، اقدام اخیر گروه تروریستی داعش در یکی از شهرهای مرزی ترکیه را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در دیدار « رضا هاکان تکین » سفیر ترکیه در ایران با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور اظهار داشت:  تهران و آنکارا می توانند همکاری‌های سودمند و موثری در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن آرامش به منطقه داشته باشند و  این روابط براساس حسن همجواری، ارزشهای مشترک فرهنگی و تاریخی میان دو کشور شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به گسترش و تحکیم روابط با ترکیه دارند، گفت: البته دو کشور درباره برخی تحولات منطقه دارای اختلاف دیدگاه هستند اما این مسائل نباید مانعی بر سر راه توسعه روابط و مناسبات میان دو کشور ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نتایج مثبت سفر اردوغان رییس جمهور ترکیه به تهران که در فروردین سال جاری انجام شد ،خاطرنشان کرد: در این سفر دومین نشست شورای عالی همکاری میان دو کشور برگزار شد و روسای جمهور دو کشور بر لزوم توسعه همکاری در حوزه تجارت برای رسیدن حجم مبادلات به سقف ۳۰  میلیارد دلار تاکید کردند که باید تلاش کنیم در دوره‌ی جدید این هدف را محقق سازیم.

جهانگیری تصریح کرد: ایران و ترکیه از زمینه های فراوانی برای توسعه همکاریهای دو کشور نظیر گردشگری ، انرژی، فناوری و امور دانشگاهی برخوردار هستند و تهران از سرمایه گذاری شرکت های ترکیه استقبال می کند.

وی همچنین با اشاره به توافق شکل گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ ، از اقدامات دولت ترکیه در دوران تحریم قدردانی کرد و افزود: پس از این توافق، وارد دوره‌ی جدیدی از فعالیت ها می‌شویم و علاقمند هستیم ترکیه بتواند در این دوره نقش بیشتری در همکاری های دوجانبه و منطقه ای ایفا کند.

معاون اول رییس جمهور برگزاری انتخابات مجلس ملی ترکیه را که با مشارکت و حضور گسترده مردم این کشور برگزار شد به دولت ترکیه تبریک گفت و افزود: امیدوارم فعالیت دولت جدید ترکیه هرچه سریعتر آغاز شود و تهران و آنکارا بتوانند مناسبات خود را بیش از گذشته افزایش دهند.

سفیر ترکیه نیز در این دیدار با تاکید براینکه ترکیه همواره با انزوای ایران مخالف بوده و خواستار مشارکت این کشور در سطح بین المللی بوده است، توافق هسته‌ای ایران را تبریک گفت و افزود: امیدوارم این توافق گامی در جهت منافع ملت ایران و سایر ملت های منطقه باشد.

رضا هاکان تکین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با این توافق یکبار دیگر جایگاه اصلی خود را در سطح بین الملل پیدا خواهد کرد گفت: ترکیه همواره از حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران دفاع کرده است و معتقدم  این توافق می تواند فصل جدیدی پیش روی روابط تهران و آنکار بگشاید.

سفیر ترکیه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از اشتراکات تاریخی و مذهبی بسیاری برخوردار هستند که این اشتراکات می تواند به توسعه مناسبات و گسترش روابط میان دو کشور منجر گردد.

وی همچنین با اشاره به آثار سوء تحریم ها بر روابط تجاری میان دو کشور گفت: این تحریم‌ها به دلیل کاهش مراودات تجاری، دارای آثار منفی برای ترکیه نیز بوده است و امروز ترکیه آمادگی دارد همکاری‌های لازم را برای توسعه روابط با ایران انجام دهد.

سفیر ترکیه همچنین با اشاره به شرایط حساس منطقه و توافق روسای جمهور دو کشور برای افزایش همکاری‌در جهت مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در مقابل حملات تروریست‌ها مصونیت ندارد و ترکیه نیز آمادگی دارد اقدامات لازم را برای برخورد با این گروه های تروریستی انجام دهد.

رضا هاکان تکین با تاکید براینکه ترکیه همواره مخالف فعالیت جریان های تروریستی نظیر داعش، پ ک ک و سایر گروه‌ها در منطقه بوده است، گفت: ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه هستند و می توانند نقش مهمی در مقابله با تروریسم ایفا کنند.

کد N901586

وبگردی