آفتاب

آمریکا: در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی انعطاف‌پذیر خواهیم بود

آمریکا: در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی انعطاف‌پذیر خواهیم بود

فرستاده ویژه آمریکا به مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی امروز(دوشنبه)‌ اظهار کرد،‌ توافق هسته‌ای اخیر با ایران نشان داد که آمریکا می‌تواند با یک کشور متمایل در صورتی که تصمیم به مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود بگیرد، انعطاف پذیر باشد و این شامل کره شمالی نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی اعلام کرده، تمایلی به مذاکره به آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای خود ندارد. دولت کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را یک عامل بازدارنده ضروری علیه سیاست خصمانه آمریکا خوانده است.

سیدنی سیلر، فرستاده ویژه آمریکا به مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی گفت، آمریکا در صورتی که کره شمالی متمایل به پایان دادن به انزوای دیپلماتیک خود باشد در را به روی مذاکرات با این کشور باز گذاشته است.

سیلر گفت: توافق هسته‌ای ایران نشان‌دهنده ارزش و امکاناتی است که مذاکرات می‌تواند همراه داشته باشد.

وی به خبرنگاران درشهر سئول،‌ پایتخت کره جنوبی گفت:‌ این توافق نشان‌دهنده تمایل ما به مذاکره در صورت وجود یک کشور همتای متمایل به مذاکره است و این توافق همچنین نشان دهنده انعطاف پذیری ما است؛ هنگامی که جمهوری دموکراتیک خلق کره نسبت به در پیش گرفتن یک مسیر متفاوت تصمیم بگیرد.

سیلر سفری را به منطقه آغاز کرده که شامل توقف در چین و ژاپن نیز می‌شود. این سفر در راستای سفرهای فرستاده‌های هسته‌ای آمریکا با هدف تلاش برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی که در سال 2008 متوقف شد، انجام گرفته است.

کره شمالی پیش از این سه آزمایش هسته‌ای انجام داده که آخرین آنها مربوط به ماه فوریه 2013 بود و اکنون خود را یک کشور مسلح به سلاح هسته‌ای می‌داند.

کره شمالی هم‌چنین مورد تحریم‌های شدید آمریکا،‌ اتحادیه اروپا و سازمان ملل به دلیل تلاش برای تامین تجهیزات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای و موشکهای بالستیک خود قرار گرفته است.

بر اساس گزارشهای جدید کره شمالی اخیرا اقدام به ارتقاء یک سکوی پرتاب موشک کرده و ممکن است در تدارک برای پرتاب یک موشک دوربرد در زمانی نزدیک به یکی از سالگردهای ملی در ماه اکتبر باشد.

انتهای پیام

کد N901558

وبگردی