آفتاب

زکات؛ ایده­ دین برای ساماندهی اقتصادی جامعه اسلامی

زکات؛ ایده­ دین برای ساماندهی اقتصادی جامعه اسلامی

زکات، فرمول و مولفه­‌ای اقتصادی برای جامعه است و حداقل کارکرد زکات اصلاح ساختار و تطهیر زندگی زکات‌دهنده و تلطیف قلوب و ارتقاء سطح زندگی زکات گیرنده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، در جهانی که تأمین نیازهای ضروری و اولیه زندگی، دغدغه اصلی اغلب مردم به حساب می‏‌آید؛ در عصری که فاصله طبقاتی شدید، اکثر ملت‌ها را به ستوه آورده است؛ در قرنی که تکنولوژی، معیار سنجش قدرت به شمار می‏‌رود و توان اقتصادی در دست مستکبران و زورگویان قرار گرفته است. توجه به مسائل اقتصادی به طور گسترده و فراگیر و بررسی سیستم‌های اقتصادی از مهم‏ترین مسائل امروز به شمار می‏‌رود.

قرآن پس از ایمان به خدا، به موضوع انفاق و بخشش و صدقه توجه می‌دهد که زکات از مهم‌ترین آنهاست و پرداخت آن را از اصول نیکی‌ها و اساس کارهای شایسته اعلام می‌دارد.

زکات، سهم نیازمندان است که در مال ثروتمندان به امانت نهاده شده است؛ در حقیقت، ثروتمندان امانت دار حق فقرا هستند که اگر آن را نپردازند، به فقیران خیانت کرده‏‌اند. پرداخت کننده زکات، حق ندارد منت بگذارد؛ زیرا حق دیگران در مال او است که باید آن را بپردازد و اگر کسی حق دیگران را پرداخت نماید، خداوند از فضل خودش به او پاداش می‏‌دهد.

یکی از مسائل مهم جامعه وجود بیکاری است که زمینه ساز انواع فسادهاست. اگر مردم خمس و زکات خود را بپردازند، چرخه‌های اقتصاد به گردش در می‌آید و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل خواهند شد، همان گونه که گاهی از طریق مضاربه یا قرض‌الحسنه می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

از طریق پرداخت خمس و زکات و یا بخشش‌های بلاعوض و یا از طریق ایجاد زمینه­‌های تحصیل برای بی‌سوادها و کم سوادها و آموزش فن و حرفه‌ای و تأسیس و توسعه مراکز فرهنگی و احداث جاده‌ها و پل‌ها و آبادنی‌های دیگر نیز می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

از محل زکات جمع‌آوری شده می‌توان مدارس، کتابخانه‌ها، مساجد، و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد کرد و یا آنچه را که قبلاً احداث شده است توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید مناطق دیگر، پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت کرد.

با پرداخت زکات و تأمین اجتماعی، فقر مردم برطرف می‌شود و قویاً بخشی از مفاسد اجتماعی که برخاسته از فقر حاکم بر جامعه است از بین خواهد رفت.

اگر فقرا خود را در سود اغنیا شریک بدانند در مشکلات و آفات با تمام توان به پا خواهند خاست و تا آنجا که بتوانند در حل مشکلات کوشش خواهند کرد.

زکات فرمول و مولفه­‌ای اقتصادی برای جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حسینی امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که «زکات فرمول و مولفه­‌ای اقتصادی برای جامعه است»، تصریح کرد: حداقل کارکرد زکات اصلاح ساختار و تطهیر زندگی زکات دهنده و تلطیف قلوب و ارتقاء سطح زندگی زکات گیرنده است.

وی افزود: در آیات و راویات بحث پرداخت زکات در کنار نماز آمده و بعد از نماز از زکات نام برده شده است.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که «زکات یکی از صدقات است» تصریح کرد: زکات نوعی انفاق است وقتی در قرآن تاکید بر پرداخت زکات داریم باید ایمان خود را به اسلام اثبات کنیم که پرداخت زکات اثباتی بر صداقت ما است.

وی تاکید کرد: زکات آثار روانی، اجتماعی و فرهنگی دارد و آثار نرم فقرزدایی باعث تطهیر روح زکات گیرنده می‌شوند.

امام جمعه درمیان ادامه داد: بحث زکات با توجه به آمار رو به افزایش است، اگر می‌خواهیم کار کم هزینه و ماندگارتری باشد نگاه نباید نگاه اداری باشد بلکه باید نگاه‌ فقهی و سنتی داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اگر احساس شود مسئله زکات کاری اداری و سیستمی است برخی آسیب‌ها به وجود خواهد آمد.

حسینی یادآور شد: برای تبلیغ و دریافت زکات روش‌ها باید روش پیامبر و کاری کاملا فرهنگی باشد و نباید احساس و نگاه اداری باشد.

مردم خراسان جنوبی پیشتاز در پرداخت زکات

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن فلسفی راد، رئیس اداره زکات خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: علاوه بر اقلام 9 گانه زکات واجب شامل؛ غلات اربعه، احشام ثلاثه و نقدین بر اساس فتوای اکثر علما و مراجع به سایر درآمدها و محصولات کشاورزی نیز زکات مستحبی تعلق می­‌گیرد که در استان اقلامی مانند زرشک، زعفران، انار، پسته و عناب از این قبیل است.

رئیس اداره زکات خراسان جنوبی تصریح کرد: زکات جمع­‌آوری شده طبق نیت مودیان زکات در دو فصل پروژه­‌های عمرانی 40 درصد و امور محرومین 60 درصد شامل جهیزیه، مسکن، درمان و تحصیل معیشت هزینه می­‌شود.

فلسفی­‌راد ادامه داد: با توجه به خشکسالی­‌های پیاپی استان، مردم خراسان جنوبی طبق اعتقادات دینی و مذهبی خود در این امر واجب پیشتاز هستند.

وی یادآور شد: برگزاری 186 جلسه آموزشی توجیهی، اهدای اقلام تبلیغ زکات، تشویق عاملین مودیان زکات بصورت استانی و شهرستانی، تبلیغ چهره به چهره توسط مبلغین زکات، پخش اخبار مرتبط با زکات از طریق صدا سیما، مصاحبه با روزنامه و جراید محلی از برنامه‌های دبیرخانه ستاد زکات در کمیته امداد است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه­‌های انجام شده شامل؛ بهره­‌گیری از خطبه­‌های نماز جمعه، استفاده از ظرفیت روحانیون بومی و اعزامی در مناسبت­‌ها، در نظر گرفتن سیاست­‌های فرهنگی، تبلیغ زکات از طریق بیلبورد، دیوار نویسی بر روی تانکرهای آب‌رسانی، موتورخانه چاه‌های کشاورزی و مبادی روستاهاست.

انتهای پیام

کد N901368

وبگردی