آفتاب

تلاش دولت آمریکا برای مقابله با مخالفان توافق هسته‌ای

تلاش دولت آمریکا برای مقابله با مخالفان توافق هسته‌ای

پایگاه خبری هیل گزارش داد: دولت آمریکا در تلاش است تا با ادعای جمهوری خواهان مبنی بر این که توافقات جانبی میان ایران و آژانس دلیل خوبی برای مخالفت با برجام است به سختی مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمهوری خواهان آمریکا مدعی‌اند که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافقاتی جانبی با یکدیگر انجام داده‌اند که این مساله دلیل خوبی برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا، جمهوری خواهان به سختی تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را علیه این توافق هسته‌ای تغییر دهند. آن‌ها امیدوارند که مردم این توافق را رد کنند تا دموکرات‌ها سخت‌تر بتوانند با دادن رای مثبت به توافق از دولت باراک اوباما حمایت کنند.

بر اساس این گزارش جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و سنا به دو سوم آراء برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور احتیاج دارند.

کنگره از زمانی که ایران و گروه 1+5 در 14 ژوییه به توافق هسته‌ای نهایی دست یافتند 2 ماه فرصت دارد تا این توافق را مورد بازبینی قرار دهد و آن را رد و یا تایید کند. از طرفی دیگر باراک اوباما هشدار داده است هر مخالفتی با توافق هسته‌ای را وتو خواهد کرد.

اغلب جمهوری خواهان برای مخالفت با توافق هسته‌ای نگران افکار عمومی هستند، از این رو امیدارند با استدلال‌هایی جدید درباره‌ی آن چه توافقات جانبی میان ایران و آژانس می‌خوانند بتوانند مردم آمریکا را به مخالفت با این توافق ترغیب کنند. چون در صورت حمایت افکار عمومی از توافق هسته‌ای مخالفت آن‌ها با توافق بسیار دشوار خواهد بود.

کاخ سفید در روزهای اخیر پیامی در صفحه توییتر خود منتشر و تاکید کرد:‌ هیچ توافق جانبی یا محرمانه‌ای با ایران انجام نشده است. کنگره هر آن چه ما با ایران توافق کرده‌ایم را در اختیار دارد.

هم‌چنین سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود گفت که سوء برداشت‌های زیادی درباره‌ی توافق هسته‌ای وجود دارد. این یک توافق خوب است که باید با قابلیت‌هایش سنجیده شود نه با تحریف‌ها.

مقامات دولت آمریکا تاکید دارند که توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جانبی نبوده و چنین توافقی یک امر معمول است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آخر هفته گذشته در این باره گفت: من مطلعم که برخی جمهوری خواهان می‌گویند که توافقاتی در این میان وجود دارد که به صورت جداگانه انجام شده است. اما حقیقت این است که این توافقات (توافق ایران و آژانس)‌ امری ضروری است.

علاوه بر این جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته تاکید کرد که هیچ توافق جانبی وجود ندارد و توافقات با آژانس امری معمول هستند.

به گزارش هیل، دولت اوباما اکنون یک ضد حمله را برای مقابله این استدلال‌های جدید جمهوری خواهان که در تلاش‌اند با تکیه به آن با توافق هسته‌ای مخالفت کنند آغاز کرده است.

انتهای پیام

کد N901339

وبگردی