آفتاب

ساخت نمونه خشت‌های بزرگ دوره قاجار

ساخت نمونه خشت‌های بزرگ دوره قاجار

برای نخستین‌بار در کشور نمونه خشت‌های بزرگ دوره قاجار در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

به گزارش ایسنا، سعید سالکی - هنرمند و پژوهشگر کارگاه پژوهشی سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی - با اعلام این خبر تصریح کرد، به دلیل پیچیدگی فرمول و فرآیند ساخت خشت‌های بزرگ دوره قاجار تا به حال کسی به دنبال ساخت آن نرفته بود.

او افزود: این طرح به منظور نمونه‌سازی از خشت‌های مورد نظر و افزایش کیفیت آنها انجام شد.

این پژوهشگر بزرگیِ ابعاد، سالم از کوره بیرون آمدن، ترک نخوردن، جذب لعاب بالا و مقاومت بالارا از ویژگی‌های نمونه خشت ساخته شده اعلام کرد.

وی ادامه داد: در ساخت این نمونه سعی می‌کنیم خشت را در دمای پایین، 950 درجه پخت و لعاب دهیم تا کیفیت خشت بالا رود، زیرا در حرارت پایین و حفظ شرایط نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: یکی از تفاوت‌های این خشت با خشت دوره قاجار در این است که در گذشته سازنده‌ها از خمیر شیشه به دلیل مقاومت بالا استفاده می‌کردند و خشت را در دمای 1050 حرارت می‌دادند.

سالکی گفت: اما در حال حاضر ما با دستیابی به فناوری جدید و استفاده از گل‌رس توانسته‌ایم خشتی را بسازیم که از لحاظ وزنی نیز خیلی سبکتر از نمونه‌های قدیمی است .

او با بیان اینکه نمونه این خشت‌های بزرگ را می‌توان در خانه رجال دوره قاجار مشاهده کرد اظهار کرد: نمونه‌هایی از با کیفیت‌ترین خشت‌های دوره قاجار در تالار آیینه کاخ گلستان قرار دارد .

به گفته این پژوهشگر، یکی از ویژگی‌های این خشت این است که نسبت به نمونه‌های قبلی جذب لعاب بالاتر و طول عمر بالاتری دارد و مقاوم‌تر است بطوریکه 700 تا 800 سال عمر می‌کند.

او اندازه این خشت را 60 در 80 اعلام کرد و گفت: همکاران با اجرای طراحی سنتی دقیق تمامی نقایص طرح اولیه خشت را نیز مرتفع کرده‌اند تا کار از هر جهت با کیفیت‌تر و بهتر شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه قصد ما مولاژ سازی نیست تصریح کرد: هدف ما در اصل ارایه یک کار با کیفیت‌تر است .

سالکی با اشاره به ویژگی بصری که این نمونه برای هویت بخشی دارد گفت: از این خشت‌ها می‌توان در مبلمان و نماهای شهری استفاده کرد .

انتهای پیام

کد N901054

وبگردی