آفتاب

‌نهمین نمایشگاه تخصصی فرش اردبیل گشایش یافت

‌نهمین نمایشگاه تخصصی فرش اردبیل گشایش یافت

‌با حضور مسئولان و علاقمندان به صنعت فرش، نهمین نمایشگاه تخصصی فرش و تابلو فرش در اردبیل گشایش یافت.

‌با حضور مسئولان و علاقمندان به صنعت فرش، نهمین نمایشگاه تخصصی فرش و تابلو فرش در اردبیل گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، سیدحامد عاملی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه ثبت جهانی طرح فرش‌های اردبیل‌ اقدام قابل توجهی در راستای احیای جایگاه فرش استان است، گفت: برخی طرح‌ها به فراموش شده بود‌ که با ثبت جهانی وضعیت آن بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه 40 هزار خانوار اردبیلی از محل تولید فرش امرارمعاش می‌کنند، افزود: باید نگاه ویژه به فرش داشته باشیم و در این راستا تسهیلات مختلف را در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه منابع بانکی محدود هستند، تصریح کرد: برای ایجاد رونق در فرش باید با استفاده بهینه از ظرفیت آن جایگاه واقعی فرش را تثبیت کنیم و در این راستا پیگیر اختصاص تسهیلات بانکی باشیم.

عاملی با بیان اینکه در نظر داریم فرش اردبیل را از طریق شبکه‌های اجتماعی و با هدف بازاریابی و بازارسازی معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: این صنعت مظلوم باید احیا شود و وظیفه دولت حمایت و کمک به صنعت فرش است.

35هزار بافنده فعال فرش دستباف در استان اردبیل فعالیت می‌کند

رئیس مرکز فرش استان اردبیل گفت: 35 هزار بافنده فعال فرش دستباف در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که دارای کارت شناسایی هستند.

به گزارش ‌ایسنا، منطقه اردبیل، سید اعلا سیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرش دستباف دارای دو طرح هنری و تجاری است، گفت: طرح هنری خاص بوده و هر فردی قادر به بافت آن نیست و اینگونه فرش‌ها اغلب عتیقه هستند.

وی با بیان اینکه طرح‌های ریزه ماهی میراشرف، ریزه ماهی پیرمادر، نقشه شیخ ممد، گل افشان، کله قوچ، شمسیر، تک گل، سوماق نقشه، ابنای تاریخی، قیچی نقشه و ستاره نقشه از جمله‌های طرح‌های استان اردبیل هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند، افزود: در اسفندماه سال 1393، طی نامه رسمی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت مراتب این ثبت در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPOبه ثبت جهانی رسیده است.

سیدی از افزایش کیفیت فرش‌های دستباف خبر داد و تصریح کرد: امکانات صادرات به سایر کشورها از نظر فرودگاه و گمرک و واحدهای صنعتی فرش در استان اردبیل موجود نیست.

رئیس مرکز فرش استان اردبیل با بیان اینکه صادرات اکثر تجار استان به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و قم است، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های مرکز ملی فرش باعث می‌شود نتوانیم آمار دقیق از بافت ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث کاهش میزان تولید می‌شود، گفت: تاثیر منفی پرداخت یارانه نقدی در تولید فرش دستباف کاملا مشهود است.

سیدی از فعالیت 35 هزار بافنده فعال دارای کارت شناسایی در استان اردبیل خبر داد و افزود: 11 هزار نفر از مزایای بیمه تامین اجتماعی بصورت کامل برخوردار هستند و 200 نفر نیز دارنده پروانه تولید کسب متمرکز و غیرمتمرکز هستند.

رئیس مرکز فرش استان اردبیل با بیان اینکه 157 دوره با تامین هزینه از طرف مرکز ملی فرش ایران برگزار شده است، تصریح کرد: قالب این دوره‌ها طرح‌های آموزش مربیان فرش، آموزش ناظرین فنی و اشتغال بوده است.

وی با بیان اینکه 70 درصد فعالان فرش استان بانوان هستند، گفت: فرش دستباف دارای ارزش اقتصادی بالا بوده و اشتغالی است که درآمد خوبی دارد.

‌این نمایشگاه در قالب 60 غرفه از استان‌های اردبیل، تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، گلستان و زنجان در دو سالن مجزا از تاریخ چهارم مردادماه لغایت نهم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی اردبیل پذیرای بازدید‌کنندگان است.

انتهای پیام

کد N900962

وبگردی