آفتاب
کمال قلیچدار اوغلو:

آماده ائتلاف با حزب عدالت و توسعه هستیم

آماده ائتلاف با حزب عدالت و توسعه هستیم

رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه اعلام کرد این حزب به خاطر مصالح کشور آماده است با حزب حاکم عدالت و توسعه برای تشکیل دولت جدید ائتلاف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمال قليچداراوغلو به روزنامه حریت گفته است: با وجودی که به هزینه های بالای تشکیل یک دولت ائتلافی واقف هستیم اما برای مصالح کشور مسئولیت ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را می پذیریم.

وی تاکید کرده است که حزب جمهوریخواه، منافع کشور را بر منفاع حزبی ترجیح می دهد و حاضر نیست به دلیل تاخیر در تشکیل دولت در ترکیه، مردم این کشور زیان ببینند. حزب عدالت و توسعه با آنکه در انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه بیش از ۴۱ درصد آرا را از آن خود کرد اما برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب پیروز در این انتخابات است.

این در حالی بود که حزب جمهوریخواه خلق توانست در انتخابات اخیر پارلمانی بیش از ۲۵ درصد آرا و عنوان دومین حزب پیروز و مهم ترین حزب مخالف دولت را از آن خود کند. بر این اساس کمال قلیچدار اوغلو در گفتگوی خود تاکید کرده است که علت از دست دادن رای اکثریت از سوی حزب عدالت و توسعه «قدرت طلبی» رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بوده است.

در همین رابطه برخی گمانه زنی ها حاکی است حملات اخیر ارتش ترکیه علیه مواضع حزب کارگران کردستان این کشور -پ‌.ک.‌ک- اقدامی برای جلب نظر حزب جمهوریخواه خلق بوده تا این حزب به ائتلاف با دولت راضی شود.

با توجه به اینکه حزب عدالت و توسعه کمتر از ۵۰ درصد آرای انتخابات را به دست آورده، حزب حاکم ۴۵ روز وقت دارد تا برای تشکیل دولت جدید با یک حزب دیگر ائتلاف کند و در غیراینصورت، انتخابات زودهنگام تکلیف دولت آتی ترکیه را مشخص می کند.

 

کد N900561

وبگردی