آفتاب

رهبر سابق اسکاتلند: برگزاری یک رفراندوم استقلال دیگر اجتناب ناپذیر است

رهبر سابق اسکاتلند: برگزاری یک رفراندوم استقلال دیگر اجتناب ناپذیر است

رهبر ملی‌گرای سابق اسکاتلند در مصاحبه‌ای گفت،‌ برگزاری رفراندوم دیگری در خصوص استقلال از انگلیس به علت سیاست‌هایی که دولت دیوید کامرون پیگیری می‌کند اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آلکس سالموند، وزیر اول سابق دولت اسکاتلند، در مصاحبه‌ای عنوان کرد: من فکر می‌کنم برگزاری دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند از انگلیس اجتناب ناپذیر است.

سالموند پس از آن که اسکاتلندی ها در همه پرسی استقلال از انگلیس در ماه سپتامبر با 55 درصد رای مخالف در مقابل 45 درصد رای موافق به استقلال رای منفی دادند، از مقام رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند و همین طور وزیر اولی این کشور استعفا کرد.

با این حال از آن زمان تا کنون احساسات ملی‌گرایانه در میان اسکاتلندی ها افزایش یافته و حزب ملی‌گرای اسکاتلند توانست در انتخابات سراسری ماه مه بریتانیا 56 کرسی از مجموع 59 کرسی اسکاتلندی در مجلس عوام این کشور را کسب کند و بعد از حزب کارگر به عنوان سومین حزب بزرگ در انگلیس مطرح شود.

آلکس سالموند که همچنان نماینده پارلمان است گفت: از نظر من سه مساله هستند که وضعیت را به سمت برگزاری دومین رفراندوم استقلالی که باید چارچوب زمانی آن تعیین شود می برند.

وی ادامه داد: نخستین مساله خودداری دیوید کامرون از عمل به وعده‌اش در اعطای اختیارات بیشتر به دولت اسکاتلند است.

این سیاستمدار حامی اروپا همچنین نگرانی‌های مربوط به رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را که دیوید کامرون وعده برگزاری آن تا سال 2017 را داده نیز تکرار کرد و گفت: اگر وضعیتی پیش بیاید که مردم اسکاتلند رای به باقی ماندن در اتحادیه اروپا دهند اما آرای مردم انگلیس آنها را از این اتحادیه بیرون بکشد این موجب تغییر اساسی شرایط خواهد شد.

سالموند همچنین درباره تداوم طرح ریاضت اقتصادی از سوی دولت محافظه کار دیوید کامرون هشدار داد.

وی تاکید کرد: ما به جای آن که شاهد واگذاری حداکثر اختیارات به اسکاتلند باشیم، حداکثر ریاضت را به دست آورده ایم و این دیدگاه کاملا مغایر اسکاتلند با انگلیس در خصوص درست یا غلط بودن مسائل اجتماعی مورد دیگری است که در حال رساندن وضعیت به برگزاری یک رفراندوم استقلال دیگر است.

وزیر اول سابق اسکاتلند همچنین عنوان کرد، تصمیم‌گیری درباره برگزاری دومین رفراندوم استقلال از انگلیس به عهده نیکولا استورجن، رهبر جدید حزب ملی‌گرای اسکاتلند است اما احتمالا این مساله در انتخابات پارلمانی آتی اسکاتلند مطرح خواهد بود.

انتهای پیام

کد N900430

وبگردی