آفتاب

میانجی‌گران صلح سودان جنوبی به دنبال تشکیل دادگاه جرایم جنگی

میانجی‌گران صلح سودان جنوبی به دنبال تشکیل دادگاه جرایم جنگی

میانجی‌گران مذاکرات صلح سودان جنوبی پیشنهاد تشکیل یک دادگاه برای رسیدگی به جرایم جنگی در این کشور را داده‌اند که جدیدترین پیشنهاد از جانب این میانجی‌گران با هدف پایان دادن به 19 ماه جنگ داخلی در این کشور آفریقایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات صلح با میانجی گری هشت کشور شرق آفریقا در اتیوپی درباره اوضاع در سودان جنوبی و جنگ داخلی در این کشور انجام پذیرفته است و حال این میانجی‌گران به دنبال تشکیل یک دادگاه برای رسیدگی به جرایم جنگی هستند.

میانجی‌گران پیش‌نویس طرح مذکور را که قرار است با همکاری اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد تشکیل شود، ارایه کردند و براساس آن افرادی که مرتکب نسل‌کشی احتمالی، جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی شده‌اند، محاکمه می‌شوند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که امروز (یکشنبه) وارد اتیوپی شده، قرار است به انجام اقداماتی برای صلح در سودان جنوبی بپردازد.

جنگ داخلی سودان جنوبی در دسامبر 2013 زمانی آغاز شد که سالوا کر، رئیس‌جمهوری این کشور آفریقایی ریک مچار، معاون سابق خود را به تلاش برای کودتا متهم کرد.

میانجی‌گران روند صلح سودان جنوبی پیشنهاد داده‌اند که یک کمیسیون سازش و حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر و شکنجه‌ها، نقض قوانین و سوءاستفاده از قدرت تشکیل شود.

پس از شکست دور اخیر مذاکرات صلح سودان جنوبی، میانجی‌گران یک گروه به نام IGAD را تشکیل دادند که شامل سازمان ملل و پنج کشور آفریقایی الجزایر، چاد، نیجریه، روآندا و آفریقای جنوبی- به همراه چین، نروژ، انگلیس و آمریکا است.

مذاکرات جدید پنج اوت 2015 و پیش از 17 اوت که ضرب‌الاجل امضای توافقنامه‌است، برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N900344

وبگردی