آفتاب

مذاکره کننده کابل: آتش بس در برنامه دور آتی مذاکرات صلح با طالبان قرار دارد

مذاکره کننده کابل: آتش بس در برنامه دور آتی مذاکرات صلح با طالبان قرار دارد

یکی از مذاکره کنندگان دولت کابل اعلام کرد، هیات مذاکره کننده دولت افغانستان که قرار است در چند روز آتی با نمایندگان طالبان برای دور دوم مذاکرات رسمی صلح دیدار کند، بر دستیابی به آتش بس پافشاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هرگونه کاهش موقتی در حملات، بیانگر موفقیت و تقویت مشروعیت این روند صلح نوپا با هدف پایان دادن به این جنگ 13 ساله خواهد بود که هر ماهه جان صدها افغان را می‌گیرد.

با این حال مشخص نیست که آیا طالبان که در سال جاری میلادی در بخش‌های مختلف افغانستان در حال حمله بوده و تلفات بسیاری به بار آورده با این مساله موافقت می کند یا خیر؟

همچنین مشخص نیست که آیا هرگونه آتش بسی قابل اجرا خواهد بود یا خیر چرا که رهبران شبه نظامیان طالبان در خصوص مذاکرات دچار اختلاف شده‌اند.

محمد ناطقی، یکی از مذاکره کنندگان دولت افغانستان که در دور نخست مذاکرات رسمی اوایل ماه جاری میلادی در پاکستان شرکت داشت، گفت: مساله یک آتش بس مطرح شده اما قرار است در دور آتی از سرگیری مذاکرات درباره آن صحبت شود.

وی افزود: ما خواستار یک آتش بس کامل خواهیم شد و امیدواریم که طرف دیگر مذاکرات نیز با آن توافق کنند. یک آتش بس به مردم ما این امید را می‌دهد که این مذاکرات نتایج خوبی به همراه دارد.

محمد ناطق ادامه داد: طرف مذاکره کننده دولت در مذاکرات قریب الوقوع که قرار است 30 ژوئیه (هشت مرداد) سال جاری میلادی در چین برگزار شود بر این مساله پافشاری کند.

پکن به شدت از این اقدامات شبه نظامی در منطقه که به خاک کشورش نیز کشیده شده نگران است و نقش میانجی‌گر را برای توافق صلح بین کابل و طالبان ایفا کرده است.

ناطقی گفت: این بار مذاکره کنندگان طالبان نیز شامل نمایندگانی از رهبری ارشدش موسوم به "شورای کویته" و دفتر سیاسی‌اش مستقر در دوحه، قطر خواهد بود.

سخنگویان و بیانیه‌های طالبان به طور مستقیم درباره مذاکرات اخیر اظهارنظر کرده‌اند اما در بیانیه‌ای که اخیرا به نام ملا محمد عمر، رهبر طالبان منتشر شد آمده است، مذاکره با دشمنان در زمان‌های جنگ مغایر با قواین اسلام نیست.

انتهای پیام

کد N900247

وبگردی