آفتاب

نگرانی‌های امنیتی و حقوق بشری محور سفر اوباما به اتیوپی

نگرانی‌های امنیتی و حقوق بشری محور سفر اوباما به اتیوپی

رئیس‌جمهور آمریکا امروز(یکشنبه) عازم اتیوپی می‌شود تا با مقامات این کشور درباره نگرانی‌های امنیتی و حقوق بشری گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ این سفر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به اتیوپی که دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا محسوب می شود، برای نخستین بار از سوی یک رئیس جمهور آمریکا به این کشور انجام می شود.

اوباما که روز جمعه وارد کشور کنیا که همسایه اتیوپی است شد، قرار است اواخر امروز برای یک سفر دو روزه وارد شهر آدیسابابا پایتخت اتیوپی شود. وی همچنین نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که در مقر اتحادیه آفریقا که 54 عضو دارد، سخنرانی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی گفت: این نخستین بار است که رئیس جمهوری از سوی آمریکا به اتیوپی سفر می کند. با این سفر روابط میان این دو کشور به سطحی جدید افزایش خواهد یافت.

اتیوپی بسیار با وضعیتی که در سال 1984 داشت و دچار قحطی شده بود، فاصله گرفته و اکنون رشد اقتصادی نزدیک به دو رقمی را تجربه می کند و شاهد سرمایه گذاری های عظیم در زیرساختهای خود است. این کشور اکنون تبدیل به یکی از پیشروترین اقتصادهای آفریقا تبدیل شده و قطب جذب سرمایه گذاری خارجی است.

اتیوپی همچنین به رغم نگرانی هایی که در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور وجود دارد، مورد توجه حامیان مالی بین المللی به دلیل ثباتی که در آن به نسبت دیگر کشورهای درگیر آفریقا مشاهده می شود قرار دارد.

اوباما قرار است در جریان سفر به این کشور برای رهبران اتحادیه آفریقا که مقرش در شهر آدیس آبابا پایتخت اتیوپی قرار دارد، سخنرانی کند و روز سه شنبه با ترک این کشور به سفرش به قاره آمریکا پایان خواهد داد. انتظار میرود این سخنرانی اوباما متمرکز بر کمبودهای دموکراتیک در قاره آفریقا باشد.

در همین حال رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا اظهار کرد، این سفر اوباما یک سفر تاریخی خواهد بود و یک اقدام ملموس برای افزایش و تعمیق روابط میان اتحادیه آفریقا و آمریکا است.

همچنین انتظار می رود که اوباما با میانجی گران ارشدی که تلاشهای صلح را در کشور سودان جنوبی که همسایه اتیوپی است به پیش می برند نیز دیدار کند. مدت 19 ماه است که سودان جنوبی دستخوش جنگی داخلی است و در جریان این جنگ اقدامات جنایتکارانه وحشتناکی به وقوع پیوسته است.

کشور اتیوپی همچون کشور کنیا در خط مقدم جنگ علیه گروه تروریستی الشباب سومالی قرار داشته و هر دو کشور سربازان خود را در خاک سومالی تحت پوشش نیروی مورد پشتیبانی اتحادیه آفریقا و آمریکا مستقر کرده اند و شرکای امنیتی کلیدی واشنگتن محسوب می شوند.

با این حال دو ماه پیش انتخابات سراسری در اتیوپی برگزار شد که در جریان ائتلاف حاکم متعلق به هایله ماریام دسالگن، نخست وزیر این کشور همه 546 کرسی پارلمان را کسب کرد و مخالفان نیز که تنها کرسی خود در پارلمان را در این انتخابات از دست دادند، گفتند که دولت اتیوپی از تاکتیکهای مستبدانه برای تضمین پیروزی خود استفاده کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا نسبت به محدودیتهای آزادی بیان در اتیوپی، محاکمه های سیاسی در این کشور و همچنین آزار و ارعاب مخالفان و خبرنگاران هشدار داد.

انتهای پیام

کد N899981

وبگردی