آفتاب

اقلیم کردستان عراق پ.ک.ک را به خویشتن داری فراخواند

اقلیم کردستان عراق پ.ک.ک را به خویشتن داری فراخواند

نخست وزیر اقلیم کردستان ضمن اعلام آمادگی این اقلیم برای کمک به حل اختلافات میان آنکارا و حزب کارگران کردستان ترکیه، این حزب را به خویشتن داری فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و دولت اقلیم آماده‌اند تا برای تحقق آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات صلح در ترکیه به میانجی‌گری بپردازند چرا که استفاده از زور و خشونت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: بمباران هوایی ترکیه پس از آن انجام شد که شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کرد که "آتش بس و روند صلح با ترکیه به پایان رسیده است و عبدالله اوجالان (رهبر محبوس پ.ک.ک) و حزب دموکراتیک مردم ترکیه حق ندارند از پ.ک.ک بخواهند که سلاح را کنار بگذارد" این اظهارات از نقش دیگران در طرح صلح کاست و بر افکار عمومی در ترکیه نیز تاثیر گذاشت همچنین فشاری بر دولت ترکیه بود.

بارزانی گفت: حزب کارگران کردستان ترکیه مسئولیت عملیات کشتن چند تن از نیروهای پلیس ترکیه را برعهده گرفت و این نیز موجب وخامت اوضاع شد.

پیش از تشدید اختلافات روند صلح میان دولت ترکیه و پ.ک.ک به پیشرفت جدی و به مرحله مهمی رسیده بود.

وی افزود: اقلیم کردستان و به ویژه مسعود بارزانی نقش مهمی در رسیدن به آتش سب میان ترکیه و پ.ک.ک و آغاز مذاکرات میان آن داشته است. نقش رئیس اقلیم کردستان موجب شد تا ترکیه با اوجالان به عنوان یک طرف اصلی در مذاکرات و نه به عنوان یک زندانی برخورد کنند اما متاسفانه اشتباهات روند مسالمت آمیز صلح را خراب کرد.

بارزانی حزب کارگران کردستان ترکیه را به خویشتن داری و اتخاذ اقدامات مناسب برای آتش بس، از سرگیری روند صلح و دادن نقش به اوجالان و حزب مردم دموکرات دعوت کرد.

انتهای پیام

کد N899937

وبگردی