آفتاب

چرا فابیوس به تهران می آید؟

چرا فابیوس به تهران می آید؟

ایرنا نوشت:

کارشناس مسایل فرانسه با بیان این که فابیوس می خواهد رابطه خود را با ایران عادی کند، گفت: همکاری های منطقه ای همچون مبارزه با داعش در سوریه و عراق از موضوعاتی است که می تواند محور گفت و گوهای وی در تهران باشد.

سعید خالوزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان افزود: این اولین سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران در 10 سال اخیر است، به ویژه در دولت های نهم و دهم به هیچ وجه سفرهای بلند پایه در این حد از کشورهای اروپایی به ایران نداشتیم.

وی ادامه داد: در دوسال اخیر هیات های پارلمانی از مجلس ملی و سنای فرانسه به ایران سفر کردند، همچنین هیات بلند پایه اقتصادی و تجاری در سال گذشته به ایران آمد اما این سفر، نخستین سفر در این سطح است که لوران فابیوس وزیر خارجه دولت سوسیالیست فرانسه به تهران می آید و بیانگرچشم انداز مهمی در روابط ایران، فرانسه و اتحادیه اروپاست.

کارشناس مسایل فرانسه با اشاره به موضع گیری فرانسوی ها در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 نیز گفت:فرانسه نقش سرسختانه ای را در مذاکرات هسته ای با ایران داشت تا جایی که خیلی ها عنوان می کردند نقش پلیس بد به فرانسه داده شده و این کشور نقش سخنگویی اسرائیل وکشورهای عربی را در مذاکرات با ایران لحاظ می کند و یا به دنبال بهره برداری سیاسی در رابطه با کشورهای عربی و اسرائیل هست.

خالوزاده اضافه کرد: این مسایل در معرض دید افکار عمومی بوده و از این نظر افکار عمومی نگاه چندان مثبتی نسبت به این رویکردهای فرانسه ندارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شرکت های فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو برخورد خوبی با شرکای خودروساز خود نداشتند، در خیلی جاها با خالی کردن عرصه، مشکلات زیادی برای خودروسازان ایرانی و مصرف کنندگان داخلی ایجاد کردند.

این کارشناس مسایل فرانسه یادآور شد: با این چشم انداز، فابیوس با سفر به ایران به دنبال این است تا دیر نشده جای خود را در بازار بزرگ ایران پیدا کند و قراردادهای مهمی با طرف های ایرانی به امضا برساند.

خالوزاده به سیاست های عربی و خاورمیانه ای فرانسه نیز اشاره کرد و افزود: به طور سنتی، فرانسه از دوران جمهوری پنجم در سال 1956 سیاست عربی داشته است که تمامی دولت ها و روسای جمهوری فرانسه این سیاست عربی را دنبال می کردند.

به گفته وی، در طول سال های گذشته، روابط فرانسه با کشورهای عربی روابط بسیار گستره ای بوده است به طوری که شاهد انعقاد قراردادهای چند ده میلیاردی در حوزه های اقتصادی، تجاری و نظامی بین این کشور با کشورهای عربی بودیم و در ماه های گذشته هم رفت و آمدهای گسترده ای بین فرانسه با کشورهای عربی شکل گرفته بود.

کارشناس مسایل اروپا اضافه کرد: با جمع بندی مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 در وین، به نظر می رسد فرانسه با بسترسازی درکشورهای عربی و قراردادهای خوبی که با این کشورها منعقد کرده است،اکنون می خواهد رابطه خود را با ایران هم عادی کند و از نظر منافع فرانسه، بهترین حالت ممکن این است که هم بازار ایران و هم بازار کشورهای عربی را داشته باشد.

خالوزاده با بیان این که همکاری های منطقه ای قطعا از محورهای مهم گفت وگوهای ایران و اروپا است، اظهار داشت: فرانسه بعد از قرارداد سایکس- پیکو* همواره در ارتباط با کشورهای عربی به ویژه در سوریه و لبنان فعال بوده و از طرف دیگر بین ایران و فرانسه اختلاف نظرها و اشتراکاتی در این زمینه وجود داشته است.

به گفته وی، دیدگاه های دو طرف در برخی موارد خیلی نزدیک بوده است با این حال زمانی که مشکلاتی در سوریه ایجاد شد فرانسه مواضع سرسختانه ای در قبال دولت بشار اسد اتخاذ کرد که این مساله باعث دوری مواضع دو کشور شد.

خالوزاده ادامه داد: در حال حاضر فرانسه مایل به رایزنی با ایران در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری لبنان است و با توجه به نفوذی که جمهوری اسلامی ایران در لبنان دارد علی القاعده موضع ایران و دانستن نظر ایران برای فرانسوی ها مهم است.

وی گفت: واقعیت این است که در سوریه موضع دو طرف خیلی به هم نزدیک نیست و اختلافاتی وجود دارد اما در عراق ممکن است بتوانند تعامل و راهکارهایی در ارتباط با مقابله با گروه داعش داشته باشند.

این کارشناس مسایل فرانسه همچنین درخصوص فضای ایجاد شده علیه فرانسه در ایران اظهار کرد: آنچه افکار عمومی اعلام می کند نزدیک ترین موضع به واقعیات است،از طرف دیگر ایران همواره خواستار بهبود رابطه با اتحادیه اروپایی و کشورهایی همچون فرانسه،آلمان و ایتالیا بوده و منافع مشترکی هم وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت.

خالوزاده با بیان این که مسایل گذشته قطعا روی افکار عمومی تاثیرگذار است، افزود: فرانسوی ها باید به نوعی رویکرد منفی گذشته خود را در ماه های آینده و در روند اجرای توافق اصلاح کنند و انتظار می رود با ارتقای روابط دو طرف در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، علمی- دانشگاهی، سیاسی و اقتصادی فرصتی فراهم شود تا افکارعمومی ایران اعتمادشان نسبت به فرانسه افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به افزایش رفت و آمد هیات های سیاسی و اقتصادی به ایران بعد از تواقفق هسته ای گفت: بعد از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5، شاهد افزایش رفت وآمد هیات های سیاسی و شرکت های بزرگ اروپایی به ایران هستیم به طوری که هفته گذشته هیات بلند پایه آلمانی به ایران آمدند و این هفته وزیر امور خارجه فرانسه و رییس دیپلماسی مشترک اتحادیه اروپا و بعد از آن هم وزرا و شرکت های ایتالیایی، یونانی و رییس جمهوری اتریش؛ که این سفرها حاکی از روند رو به گسترشی است که در چشم انداز آینده سیاست خارجی ایران دیده می شود.

خالوزاده خاطرنشان کرد: از این به بعد شاهد رقابت سنگین کشورها و شرکت های اروپایی با یکدیگر و همچنین با شرکت های آسیایی خواهیم بود و چه بسا شرکت های آمریکایی هم کم کم وارد این تعاملات شوند.

وی با اشاره به نقش موقعیت مهم ژئواستراتژیک و همچنین جذابیت های بازار ایران خاطرنشان کرد: البته روند حضور شرکت های اروپایی در ایران از یک سال و نیم پیش آغاز و تمهیدات لازم هم فراهم شده است و طرف ها در حال نهایی کردن تمهیدات هستند تا رفته رفته قراردادهای خود را به امضا رسانده و از فردای اجرای قرارداد هسته ای بتوانند کار خود را شروع کنند.

*موافقت نامه سایکس-پیکو توافقی سری میان بریتانیا و فرانسه بود که در ماه مه 1916 در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد.

این توافق نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک های عثمانی بودند.

این توافق نامه نامش را از سر مارک سایکس بریتانیایی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است.

49261

کد N899813

وبگردی