آفتاب
در دانشگاه خواجه نصیر؛

محققان ایرانی کامپوزیتهای خود ترمیم شونده می سازند

محققان ایرانی کامپوزیتهای خود ترمیم شونده می سازند

محققان ایرانی در حال ساخت نانوکامپوزیت های خودترمیم شونده هستند که از این سازه ها در ساخت انواع کشتی، هواپیما، پل و ... استفاده می شود.

سید محمدرضا خلیلی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر و مجری طرح « نانوکامپوزیت های خودترمیم شونده» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این دانشکده قصد داریم با تعداد زیادی از دانشجویان به ساخت نانو کامپوزیت های خودترمیم شونده بپردازیم تا از این طریق بسیاری از هزینه های تعمیر و نگهداری سازه های کامپوزیتی جلوگیری کنیم.

وی افزود: نانوکامپوزیت ها بیشتر در ساخت بدنه کشتی، هواپیما، سازه های عمرانی همانند پل، عرشه و... مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی، زمانیکه این سازه ها بعد از مدتی دچار ترک می شوند هزینه های زیادی باید صرف تعمیرشان کرد. این ترک ها از عمر و مقاومت سازه می کاهد.  همچنین شاید در زمانی این ترک ها هویدا شود که دیگر کار از کار گذشته باشد.

وی با بیان اینکه ساخت نانوکامپوزیت های خودترمیم شونده برای اولین بار در کشور انجام می گیرد، عنوان کرد: نانوکامپوزیت های خودترمیم شونده زمانیکه که بر اثر بارگزاری دچار عیب یا نقصی شوند می توانند با استفاده از سیستم های داخلی به ترمیم خود بپردازند بدون اینکه هزینه ای را تحمیل کنند.

خلیلی اظهار داشت: کامپوزیت خودترمیم شونده دقیقا مانند زخمی شدن انگشت دست است که بعد از یک خراش به مرور ترمیم می شود و جای زخم بهبود می یابد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت نانوکامپوزیت ها کار جدید و در مرز دانش است، افزود: هنوز ساخت کامپوزیت های خودترمیم شوند در کشورهای دیگر هم صنعتی نشده است و تنها در پوشش برخی کالاها همانند تلفن های همراه استفاده می شود.

به گفته خلیلی، در این طرح قصد داریم به صورت کلی یک سازه کلی خودترمیم شونده را طراحی و بسازیم و همانند کشورهای دیگر تنها به پوشش برخی اجسام اکتفا نکنیم.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر اظهار داشت: این طرح شامل پروژه های کلان دانشجویی است و دو الی سه سال طول می کشد تا در نهایت به  محصول تبدیل شود.

کد N899724

وبگردی