آفتاب

نشست اتحادیه عرب برای پیشبرد طرح تشکیل نیروی مشترک عربی

نشست اتحادیه عرب برای پیشبرد طرح تشکیل نیروی مشترک عربی

قاهره روز چهارشنبه میزبان نشست مشترک وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در خصوص طرح تشکیل نیروی مشترک دفاعی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الوطن العربی، قرار است در این نشست، پروتکل تشکیل نیروی دفاع مشترک عربی امضا شود.

متن این پروتکل پس از امضا در نشست روز چهارشنبه به سران کشورهای عربی، شامل مصر (رئیس کنونی این نشست سران)، کویت (رئیس دوره پیشین نشست سران) و مراکش (که ریاست دوره آتی را در مارس آتی بر عهده دارد) در نشست آتی‌شان ارجاع داده می‌شود.

منابع دیپلمات عالی‌رتبه در دبیرخانه اتحادیه عرب تصریح کردند که اعراب برای آغاز به کار نیروی مشترک دفاعی در چارچوب اهدافی که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در این خصوص تعیین کرده و نشست سران عرب در شرم الشیخ در روزهای 28 و 29 مارس گذشته آنها را تصویب کرد، توافق نظر دارند.

به گفته این منابع تمامی اقدامات در مورد تشکیل نیروی مشترک عربی از حیث ساختار، تعداد نیروهای شرکت‌کننده، ماهیت و جایگاه کشورهای عربی شرکت کننده، مقر فرماندهی ارتش جدید، چگونگی مسلح کردن نیروها و ماموریت‌هایشان صورت گرفته است.

منابع مذکور همچنین وجود اختلافات در مورد شالوده فرماندهی نیروی مشترک عربی و مقر و بودجه آن راتکذیب کرده و گفتند که در نشست‌های پیشین روسای ستاد ارتش‌های عربی به راه‌حل‌های میانه و مورد قبول دست یافتند.

پیش‌نویس این پروتکل شامل ماموریت‌هایی برای نیروی مشترک عربی است که مداخله نظامی سریع برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدها از جمله گروه‌های تروریستی و همچنین تامین امنیت امدادرسانی‌ها و کمک‌های انسانی و حفاظت از غیرنظامیان در وضعیت‌های فوق‌العاده ناشی از درگیری‌های مسلحانه یا حوادث طبیعی با هدف حفظ امنیت ملی عربی، مبارزه با تروریسم و عملیات جستجو و نجات از جمله این ماموریت‌ها است.

انتهای پیام

کد N899692

وبگردی