آفتاب

معمای سقوط پایگاه مهم افغانستان به دست طالبان

معمای سقوط پایگاه مهم افغانستان به دست طالبان

ایرنا نوشت:

گروه طالبان روز پنجشنبه حمله گسترده ای را از چهار محور با هدف تصرف شهرستان «وردوج» از استان بدخشان در شمال افغانستان تدارک دید و شب گذشته- شنبه- پایگاه هوایی مهم تیرگران در این منطقه سقوط کرد.

«عبدالله ناجی نظری» رییس شورای این استان مهم افغانستان گفت که پیش از سقوط این پایگاه، جمعی از سربازان و فرماندهان مستقر در آن، خود را تسلیم طالبان کرده اند.

وی به تعداد این سربازان و فرماندهان اشاره ای نکرد، اما منابع غیر رسمی رقم های متفاوتی از 20 تا 300 تن را اعلام کرده اند.

برخی منابع نوشته اند که حدود 180 سرباز افغان پس از چهار روز محاصره پایگاه تیرگران در مقابل نیروهای طالبان تسلیم شدند.

سقوط این پایگاه در حالی صورت گرفت که روز جمعه نیز رییس شورای استان بدخشان بطور علنی هشدار داده بود که اگر نیروی هوایی افغانستان دست به کار نشود، پایگاه تیرگران سقوط خواهد کرد.

ناجی نظری شمار نیروهای طالبان را در این حمله بین 300 تا 400 نفر تخمین زد که به گفته وی، در بین آنان دست کم 60 تن از اتباع خارجی حضور داشتند.

پایگاه تیرگران در حالی به دست طالبان افتاده است که از نظر مقامهای محلی، این پایگاه از نظر نظامی بسیار با اهمیت و گذرگاه ورود به چهار شهرستان استان بدخشان است.

بدخشان در شمال افغانستان با کشورهای تاجیکستان ، پاکستان و چین همجوار است. در واقع این استان با تاجیکستان هم مرز است و نوار باریکی از این استان در قلب چین و پاکستان امتداد یافته و بخش زیادی از چین و پاکستان را از هم جدا کرده است.

رییس شورای استان بدخشان روز پنجشنبه گذشته و هنگام آغاز تهاجم طالبان گفته بود که مقادیری مهمات تنها با یک محموله بالگرد به این استان انتقال داده شده است، اما برای سرکوب مخالفان مسلح، سربازان نیازمند مشارکت بالگردهای مجهز به پرتاب راکت برای بمباران مواضع دشمن هستند.

با این حال، پس از آنکه به گفته مقام های محلی، کمک های امدادی و نیروی هوایی به وردوج بدخشان نرسید، شب گذشته، بخشی از آن از جمله پایگاه استراتژیک «تیرگران» سقوط کرد.

رییس شورای استان بعد از سقوط این پایگاه گفت که قبلا درخواست شده بود تا برخی از فرماندهان این منطقه به ویژه فرماندهان مستقر در حد فاصل شهرستان های زیبا و وردوج تغییر کنند، اما اعتنایی به این درخواست نشده است.

از سوی دیگر، «عبدالرشید دوستم» معاون اول رییس جمهوری افغانستان که برای بررسی اوضاع به مناطق شمالی افغانستان رفته است، گفت: اشخاصی در داخل حکومت زمینۀ حضور تروریست ها را در بخش های شمال کشور فراهم ساخته اند و به زودی این افراد را به مردم معرفی می کنم.

وی افزود: طالبان، از سوی اشخاصی در داخل حکومت حمایت و پشتیبانی می شوند. اگر حمایت و فعالیت این افراد نباشد، تروریست ها نمی توانند فعالیت های خود را تداوم بخشند.

برخی منابع غیر رسمی نیز از معامله برخی از فرماندهان افغان با طالبان خبر می دهند و می گویند: در گذشته نیز مشابه این حوادث تکرار شده است و آنان در مقابل مبالغ هنگفتی، خود و نیروهای تحت امر خویش را تسلیم کرده و به طالبان پیوسته اند.

بنا به گزارشها، همزمان با حمله طالبان، درگیری های داخلی میان برخی از فرماندهان افغان که دولت مرکزی آنان را غیرمسئول می داند، برای تصاحب معدن لاجورد در استان بدخشان شدت گرفته است .

52261

کد N899617

وبگردی