آفتاب
برای اولین بار در جهان؛

بازسازی عملکرد کبد با کمک سلول‌های بنیادی

بازسازی عملکرد کبد با کمک سلول‌های بنیادی

محققان امریکایی برای اولین بار و با استفاده از پیوند سلول های بنیادی موفق به بازسازی و بهبود عملکرد کبد شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان امریکایی مرکز MRC با استفاده از پیوند سلول های بنیادی در موش ها موفق به ترمیم و بازسازی عملکرد کبد شدند که می تواند درمان جدیدی برای مداوای بیماران بوده و جایگزین روش های فعلی پیوند کبد شود.

این اولین باری است که با استفاده از سلول های بنیادی می توان یک ارگان را در حیوان زنده بازسازی کرد.

اگر سلول های بنیادی کبدی در انسان ها نیز عملکردی شبیه به موش ها داشته باشند، می توان امیدوار بود که این روش می تواند جایگزین پیوند کبد شده و به نجات جان انسان های بسیاری پرداخت.

«استارت فوربز» استاد اسکاتلندی مرکز MRC در دانشگاه ادینبورگ در این رابطه می گوید: « کشف و شناسایی پتانسیل درمانی سلول های بنیادی کبدی می تواند محققان را در ابداع درمان هایی بر پایه سلول های بنیادی یاری ببخشد.»

گرچه در روش های فعلی از سلول هایی با نام hepatocytes برای پیوندهای کبدی استفاده می شود اما آنها را به راحتی و سادگی سلول های بنیادی نمی توان در محیط آزمایشگاهی تولید کرد. محققان در این مطالعه و با استفاده از پیوند سلول های بنیادی در موش هایی که با مشکلات جدی کبدی مواجه بودند، موفق به بازسازی و بهبود عملکرد کبد شدند. در صورتی که سلول های بنیادی انسان نیز عملکردی مانند سلول های بنیادی موش ها داشته باشند با استفاده از داروها و وادار کردن کبد بیمار برای تولید سلول های بنیادی و بازسازی خود می توان این روش را جایگزین پیوند کرد.

کد N899485

وبگردی