آفتاب
یادداشت روزنامه وطن امروز؛

پایان آتش‌بس پ‌ک‌ک با دولت ترکیه

پایان آتش‌بس پ‌ک‌ک با دولت ترکیه

پ‌ک‌ک پس از حملات ارتش ترکیه به مواضع نیروهایش در شمال عراق و سوریه و بازداشت ده‌ها عضو خود در سراسر ترکیه اعلام کرد قرارداد آتش‌بس با آن دولت که ۲ سال پیش منعقد شده بود دیگر معتبر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وطن امروز در یادداشتی پیرامون حملات ترکیه به مواضع پ.ک.ک و گروهک داعش و واکنش حزب منحله کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)نوشت:

حزب کارگران کردستان موسوم به پ‌ک‌ک با انتشار بیانیه‌ای از پایان آتش‌بس با دولت ترکیه خبر داد. پ‌ک‌ک پس از حملات ارتش ترکیه به مواضع نیروهایش در شمال عراق و سوریه و بازداشت ده‌ها عضو خود در سراسر ترکیه اعلام کرد قرارداد آتش‌بس با آن دولت که ۲ سال پیش منعقد شده بود دیگر معتبر نیست. این پیکارجویان همچنین در واکنش به این حملات ۱۵ کارگر را از یک نیروگاه تولید برق در شرق ترکیه ربوده‌اند. خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد مهاجمان ۳ راکت آرپی‌جی به سوی این مجموعه شلیک کردند که در پی آن یکی از نیروهای امنیتی این نیروگاه مجروح شد. آنها ۵ روز پیش نیز با حمله به این کارخانه ۲ تن را ربوده و اندکی بعد آنها را آزاد کرده بودند.

ارتش ترکیه دور دوم حملات هوایی خود را علیه مواضع گروه تروریستی داعش در شمال سوریه انجام داد و همزمان مواضع پیکارجویان «حزب کارگران کردستان» (پ‌‌ک‌‌ک) در شمال عراق را بمباران کرد. براساس منابع خبری محلی، جنگنده‌های اف – ۱۶ ارتش ترکیه عملیات جدید خود را روز شنبه از یک پایگاه هوایی در شهر دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه آغاز کردند و گفته می‌شود هدف عملیات آنها مواضع گروه تکفیری داعش در خاک سوریه بوده است.

برخی گزارش‌ها از کشته شدن دستکم ۹ عضو داعش و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر از اعضای این گروه تروریستی در حملات اولیه هواپیماهای ارتش ترکیه خبر می‌دهد.  حملات هوایی ارتش ترکیه که با نقض حریم هوایی سوریه صورت می‌گیرد به تلافی حمله تروریستی داعش در شهر مرزی سوروچ واقع در جنوب این کشور است. در این حمله تروریستی که روز دوشنبه انجام شد دست‌کم  ۳۲ شهروند ترک جان خود را از دست دادند. همچنین براساس دیگر گزارش‌ها یک سرباز ارتش ترکیه نیز روز پنجشنبه در پی حمله تروریست‌های داعش در درگیری‌های مرزی کشته شد.

بمباران مواضع پ‌‌ک‌‌ک
از سوی دیگر برخی منابع خبری از حملات جنگنده‌های ارتش ترکیه به مواضع پیکارجویان پ‌‌ک‌‌ک خبر دادند. براساس این گزارش‌ها دست‌کم ۷  اردوگاه نیروهای کرد در مناطق کوهستانی قندیل واقع در شمال عراق بمباران شد. بختیار دوغان، سخنگوی پ‌‌ک‌‌ک در گفت‌وگو با برخی منابع خبری گفت: «هواپیماهای ارتش ترکیه و توپخانه ارتش این کشور مواضع پ‌‌ک‌‌ک را از ساعت ۱۱ دیشب (جمعه) هدف حملات خود قرار دادند». دولت ترکیه از اوایل دهه ۸۰ میلادی با شورشیان پ‌‌ک‌‌ک که به دنبال ایجاد منطقه خودمختار در داخل خاک ترکیه هستند، در حال جنگ است.

در سال ۲۰۱۳ و در پی ماه‌ها مذاکرات طولانی عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌‌ک‌‌ک با دولت ترکیه، این گروه اعلام آتش‌بس کرد. این گروه در مقابل خواستار تغییر در قوانین انتخاباتی و کیفری ترکیه و همچنین حق برخورداری از تحصیلات به زبان کردی شد. همچنین این گروه خواستار برخورداری از خودمختاری محدود نیز است.

 

کد N899279

وبگردی