آفتاب
یادداشت روزنامه رسالت؛

حمام خون عربستان در یمن/ آقای بان‌كی مون؛ سكوت چرا؟

حمام خون عربستان در یمن/ آقای بان‌كی مون؛ سكوت چرا؟

آل سعود که شکست سنگين و همه جانبه خود در برابر ملت يمن و انقلابيون اين کشور را هنوز باور نکرده اند، جهت انتقام از اين شکست دست به کشتار مردم بی دفاع و زنان و کودکان مظلوم اين کشور زده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه رسالت در یادداشتی در مورد حملات وحشیانه عربستان به مردم بی دفاع یمن و سکوت سازمان ملل در این مورد نوشت:

در حالي که دبير کل سازمان ملل متحد و ديگر مقامات اين سازمان سلطه گر  به سکوت وقيحانه و همراهي غير قابل بخشش خود با جنايات آل سعود در يمن ادامه مي دهند، جنايات رياض در شهرها و استانهاي مختلف يمن روز به روز سخت تر و گسترده تر مي شود. مقامات  آل سعود که شکست سنگين و همه جانبه  خود در برابر ملت يمن و انقلابيون اين کشور  را هنوز باور نکرده اند، جهت انتقام از اين شکست دست به کشتار مردم بي دفاع يمني و زنان و کودکان مظلوم اين کشور زده اند.

جنگنده‌هاي سعودي با بمباران يک منطقه مسکوني در «المخاء» واقع در استان «تعز»، جنايت جديدي عليه شهروندان يمني مرتکب شدند.حمله جمعه شب جنگنده‌هاي سعودي به مناطق مسکوني نزديک به نيروگاه برق و انرژي «المخاء» واقع در استان «تعز»، حمام خون جديدي در يمن به راه انداخت.بر اساس آمار اوليه‌اي که در خبرگزاري يمني «خبر» منتشر شد، دستکم ۳۵ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمي شدند و محل حمله نيز يک شهرک مسکوني متعلق به کارگران نيروگاه برق المخاء بود.اما ديروز ، شبکه الميادين، شمار شهدا  را ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفته مي‌شود که ده‌ها نفر نيز در اين حمله زخمي شده‌اند.اين جنگنده‌ها حتي، به خودروهاي امدادرسان نيز رحم نکردند و آنها را هدف قرار دادند.

اين در حالي‌است که يونيسف در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که از زمان جنگ به يمن از مارس گذشته، ۳۶۵ کودک در يمن کشته شده و بيش از ۴۸۰ کودک زخمي شده‌اند.اين سازمان هشدار داد که نيم ميليون کودک از سوءتغذيه رنج مي‌برند و ۱.۸ ميليون کودک از تحصيل محرومند.در همين راستا، سخنگوي يونيسف اعلام کرد که درگيري‌ها باعث تعطيلي ۳۶۰۰ مدرسه و تخريب ۲۴۸ مدرسه شده است. يونيسف همچنين در گزارشش تاکيد کرد که از ۲۷۰ مدرسه در يمن به عنوان اردوگاه‌هاي آوارگان استفاده مي‌شود و ۶۸ مدرسه نيز اشغال شده است.

ژوليان هارنس، نماينده يونيسف در يمن نيز گفت: برخورداري کودکان در يمن از آموزش امري تعيين‌کننده براي آينده آنها است و ما تمام تلاش خود را مي‌کنيم تا اين کودکان مجدداً به مدرسه بازگردند. از سوي ديگر،روزنامه الاخبار به نقل از منابع يمني نوشت عربستان و امارات طرحي براي تقسيم جنوب يمن دارند تا بتوانند بلندپروازي هاي خود را درخصوص حضرموت و عدن محقق کنند.

روزنامه الاخبار چاپ بيروت در تحليلي به قلم دعاء سويدان نوشت: صحبت هاي منابع يمني درباره ابتکار عمل امارات براي پايان دادن به بحران يمن، حاکي از آن است که امارات مي‌خواهد از «فداکارهاي» خود در يمن استفاده و واقعيت هاي سياسي جديدي در اين کشور اعمال کند. منابع آگاه در اين خصوص به الاخبار گفتند طرح امارات، تصريح مي‌کند اين کشور گروه موسوم به «مقاومت مردمي» را در جنوب تحت حمايت تسليحاتي و انساني خود قرار مي‌دهد تا اوضاع به قبل از ماه مارس گذشته برگردد. بر اساس اين طرح، مناطق جنوبي به «شخصيت هاي ميانه رو مانند خالد بحاح، نايف البکري و سايرين» واگذار مي‌شود. اما عبدربه منصورهادي، علي محسن الاحمر، عبدالمجيد الزنداني و عبدالکريم الارياني، براي مدت نامشخصي در قطر، کويت يا عربستان باقي خواهد ماند و بعد از آن به شرطي که هيچ فعاليت سياسي يا نظامي نداشته باشند، اجازه بازگشت به آنها داده مي‌شود.

منابع مي‌گويند، امارات به اين مسئله چشم دوخته است که انصارالله را مجبور کند به شمال عقب نشيني کند. در ابتکار عمل امارات، مسئله انحلال احزاب سياسي و همه پرسي درباره وحدت يمن و قرار دادن اين کشور زير قيموميت کشورهاي خليج فارس  به مدت دو سال، مطرح شده و قرار است بعد از يمن به شوراي همکاري خليج فارس بپيوندد.منابع يمني معتقدند، صحبت هاي امارات مبني بر حمايت از «مقاومت» و فريفتن جنوبي ها به بهانه جدا شدن و اشاره به قيموميت کشورهاي خليج فارس  بر يمن، در باطن خود به تلاش عربستان و امارات براي تقسيم جنوب يمن اشاره مي‌کند؛ تقسيمي که بلندپروازهاي عربستان و امارات را براي سيطره بر حضرموت و عدن محقق مي‌کند.

منابع يمني مي گويند عربستان بر بخشي از بندهاي ابتکار عمل امارات، ملاحظاتي دارد اما در صورتي که اين کشور بتواند ماموريت هاي نظامي محول شده به خود را به خوبي انجام دهد، اين ملاحظات قابل چشم پوشي است. اما به نظر مي رسد شکست سنگين آل سعود و همراهان رياض در يمن، موانع سختي بر سر تحقق اين نقشه شوم ايجاد کرده است. مقامات آل سعود هم اکنون خود را بازنده مطلق شرايط جاري در يمن مي دانند.بازندگاني که به قول خود قرار بود در عرض کمتر از ده روز صنعا و عدن را تصرف کرده و رئيس جمهور خائن و فراري اين کشور يعني منصور هادي را در آن بار ديگر مستقر کنند!

کد N899274

وبگردی