آفتاب
باهنر در نشست جامعه اسلامی مهندسین:

اموال بلوکه شده هیچ تاثیر تعیین کننده‌ای در اقتصاد ندارد

اموال بلوکه شده هیچ تاثیر تعیین کننده‌ای در اقتصاد ندارد

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه امول هیچ اثر تعیین کننده ای در اقتصاد ندارد، گفت: ما نیاز داریم هرسال یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم که این مسئله به سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری احتیاج دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه این تشکل با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای اظهار کرد: این بحث به صورت طبیعی ذهن افکار عمومی را مشغول کرده است هم به دلیل واقعیت ماجرا و هم به دلیل اینکه دولت توجهات را به مذاکرات جلب کرد.

وی افزود: اینکه اصل مذاکرات و نقش مذاکرات چه مقدار می تواند در وضعیت آینده اقتصادی کشور موثر باشد قابل بحث است.

باهنر تاکید کرد: من در پایان دولت دهم و ابتدای دولت یازدهم گفتم که از نظر من مشکلات اقتصادی ما ۳۰ تا ۴۰ درصد تحت تاثیر تحریم ها است و ۶۰ تا ۷۰ درصد مربوط به مشکلات دیگر است و ساختاری هم است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما امروز به یک مقطع تاریخی رسیدیم آن هم تفاهم بر روی یک توافق است.

وی با بیان اینکه مهمترین توصیه در خصوص توافق هسته ای ارشادات امام خامنه ای است، تاکید کرد: ایشان فرمودند مقوله هسته ای و نقدهای پیرامونی آن نباید به اختلافات داخلی منجر شود.

باهنر ادامه داد: موضوع هسته ای به خودی خود می تواند مبداء اختلاف باشد یعنی عده ای بیایند بگویند مذاکره کنندگان و دولت با این توافق، مملکت را فروختند و برخی دیگر بگویند در مذاکرات گل زدیم و گل نخوردیم و عده ای دیگر بیایند بیان کنند هم گل زدیم و هم گل خوردیم. اما آنچه که مهم است این است که موضوع هسته ای نباید ابزاری برای گل زدن به رقبای سیاسی باشد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه موضوع هسته ای نباید آغازگر مناقشات داخلی شود، تصریح کرد: امروز در بین فعالان سیاسی آنچه که مطرح است نمره دادن به تیم مذاکره است اما همه باید توجه داشته باشند که بحث های کارشناسی دستمایه اختلاف نشود.

وی با اشاره به بازخوانی موضوع مذاکرات هسته ای از زمان دولت هشتم تاکنون گفت: ما در مقطعی تجهیزات خود را آماده کرده ایم تا غنی سازی کنیم و سپس رسما به جامعه جهانی گفتیم ما به سمت فناوری صلح آمیز هسته ای خواهیم رفت که در نهایت شش قطعنامه و بسیاری تحریم علیه ما صادر شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف روشن جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای دستیابی به فناوری هسته ای بود، خاطرنشان کرد: امروز اهداف و مصارف صلح آمیز انرژی خیلی متنوع شده و توسعه یافته است و مسئله استفاده نظامی، بخش کوچکی از آن است.

باهنر با تاکید بر اینکه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری هر اقدامی که به ساخت سلاح اتمی منجر شود حرام شرعی است، گفت: ما در زمینه ساخت فناوری هسته ای بسیار خوب عمل کردیم و امروز هیچ کشوری مدعی نیست که ما این فناوری را نداریم. آنها حق غنی سازی ما را به رسمیت شناختند و برای اولین بار است که شورای امنیت سازمان ملل به فناوری یک کشور رسمیت می دهد. ما در این موضوع به اهداف کلان خود رسیدیم.

وی با بیان اینکه غربی ها فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم سلاح اتمی را می فهمند، گفت: آنها در جریان مذاکرات می گفتند اگر روزی این فتوا خواست عوض شود باید نقطه گریز هسته ای شما افزایش یابد یعنی می گفتند نقطه گریز شما با توجه به امکاناتی که دارید یک نقطه دو ماهه است و این دو ماه فرصت کمی برای جامعه جهانی محسوب می شود.

باهنر افزود: کل مذاکرات حول این محور می چرخید که در نهایت این اتفاق در توافق هسته ای افتاد اما آنچه باید به غربی ها گوشزد کرد آن است که نقطه گریز ما هر قدر هم که باشد ما بمب اتم نمی سازیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب نقش اصلی را در آنچه در این توافقنامه کسب کردیم، داشتند، تصریح کرد: اگر رهبری خطوط قرمز را بیان نمی کردند معلوم نبود چه تفاهمی امضا می شد.

وی اظهار داشت: من تا آنجایی که خبر دارم در روزهای آخر مذاکرات حجم گفتگوها بسیار بالا بود. مثلا در روز قدس کمیته هسته ای به سرعت تشکیل جلسه داد و آخرین متن تفاهم را مرور کرد. مذاکرات بسیار پرحجم و خسته کننده بود و کم کم در آینده مشخص می شود که دوستان مذاکره کننده چند بار می خواستند میز مذاکره را ترک کنند.

باهنر با بیان اینکه من اعتقاد ندارم باید نمره ۲۰ به مذاکرات داد، گفت: در مجموع وضعیت قابل قبولی حاصل شد و مجلس نیز وظیفه دارد به صورت دقیق و کارشناسی کار را دنبال کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: برآورد ما این است که کنگره آمریکا متن توافق هسته ای را تصویب نکند اما رئیس جمهور آمریکا حق وتوی آن را دارد و اوباما گفته است وتو می کند و دوباره به کنگره بر می گردد و اگر دو سوم رای آورد ممکن است دوباره وتوی رئیس جمهور آمریکا رای نیاورد که البته بعید است چرا که فکر می کنیم کنگره نمی تواند این میزان رای را جمع کند اما در غیر این صورت مجددا همه چیز در موضوع هسته ای به نقطه ابتدایی می رسد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه حل مشخصی برای اینکه اگر کسی زیر توافق بزند باید چگونه با آن برخورد شود، وجود نداردگفت: فکر می کنم حرف خیلی عجیبی نیست که بگوییم هر کسی می تواند به «نقطه سر خط» برگردد و به تعهداتش عمل نکند.

وی با اشاره به موضوع دارایی های بلوکه شده ایران و آزاد شدن آنها پس از رفع تحریم ها گفت: اوباما می گوید مقدار اموال بلوکه شده ۱۵۰ میلیارد دلار است و کسانی مثل مصباحی مقدم این رقم را ۱۳۰ میلیارد دلار عنوان کرده است و بانک مرکزی هم می گوید این مقدار ۲۹ میلیارد دلار است. این اعداد نشان از تفاوت بسیار زیادی است.

باهنر گفت: ما اگر ۱۵۰ میلیارد دلار داشته باشیم آیا می توانیم بیکاری را از بین ببریم؟ حاشا و کلا که بتوانیم ما حتی ۱۰ درصد از بیکاری را با این مقدار پول نمی توانیم از بین ببریم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: این دلار ها هیچ اثر تعیین کننده ای در اقتصاد ندارد. ما نیاز داریم هر سال یک میلیون اشتغال جدید ایجاد کنیم که این مسئله به سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری احتیاج دارد اینکه برخی فکر کنند همه مشکلات با آزاد شدن اموال بلوکه شده رفع می شود اشتباه است.

وی با بیان اینکه این اعداد متفاوت از دارایی های بلوکه شده ایران مبناهای مختلفی دارد تصریح کرد: دارایی های بلوکه شده خارجی ما حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است و اقتصاد اگر می خواهد سالم تر و ضد تورمی تر باشد باید دارایی های خارجی کمتر باشد یعنی برعکس آنچه برخی امروز مدام بیان می کنند.

باهنربا بیان اینکه دولت به ازای این مقدار دلار بلوکه شده اسکناس چاپ کرده است، افزود: این دلارها توسط بانک مرکزی یک بار به دولت فروخته شده و دولت آن را خرج کرده است و متعلق به دولت و حتی مجلس هم نیست.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: زمانی تورم منقبض می شود که این دلارها توسط مردم از بانک مرکزی خریداری شود که البته این اتفاق هیچگاه در اتفاق نمی افتد.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار اموال بلوکه شدن ما که در حساب های بانک مرکزی قرار دارد، وجود دارد اما قابل خرج کردن نیست چرا که یک بار تبدیل به ریال شده و در بازار عرضه گردیده است.

نایب رئیس مجلس در پایان با تاکید بر اینکه دلارهایی که ما بتوانیم استفاده کنیم بیش از ۳۰ میلیارد دلار نیست گفت: رفع تحریم ها  به معنای این نیست که پولمان زیاد می شود بلکه به معنای آن است که سرمایه گذاری های خارجی و رفت و آمدها در کشور افزایش می یابد.

کد N899157

وبگردی