آفتاب
جهانگیری:

اجازه نمی دهیم بازار ایران محل کالاهای بنجل خارجی شود

اجازه نمی دهیم بازار ایران محل کالاهای بنجل خارجی شود

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برای دوره پس از تحریم برنامه دقیق دارد گفت: ما اجازه نمی دهیم بازار ایران محل تاخت و تاز کالاهای بنجل خارجی شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برای دوره پس از تحریم برنامه دقیق دارد گفت: ما اجازه نمی دهیم بازار ایران محل تاخت و تاز کالاهای بنجل خارجی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) ، اسحاق جهانگیر ی عصر امروز در نشست نمایندگان اتحادیه ها و تعاونی های برتر کشور ، با اشاره به اینکه ما اجازه نمی دهیم ارز بی جهت از کشور خارج شده و امکان اشتغال خارجی ها را فراهم کند افزود:‌ما در گذشته این تجارب تلخ را داشته ایم اما در مقطع فعلی برنامه دقیقی داریم و دنبال ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال هستیم.

وی افزود: دولت با مشکلات زیادی کار خود را آغاز کرد اما تلاش کرد به صورت عالمانه و کارشناسانه و فارغ از جنجال ها و حاشیه‌ها مسایل اصلی کشور و مردم را حل کند اگر گاهی هم از شرایط موجود کشوری مطلبی گفته می شد صرفا برای تبیین شرایط کشور بود اما در همین مدت اتفاقات مهمی افتاد. من تعجب می کنم که مقامات آمریکایی می گویند ایرانی ها تحت فشار تحریم ها به مذاکره آمدند در حالی که ما با سیاست های دقیق که متکی به نظر کارشناسان و نخبگان بود توانستیم تورم را کاهش داده، وارد دوره رونق اقتصادی شده، حدود 6 میلیون تن گندم از کشاورزان بخریم . بیش از 8 هزار واحد صنعتی را به بهره برداری رسانده و در حوزه خودرو رشد 50 درصدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در همین دو سال بیش از 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز کشور افزوده شد، خاطر نشان کرد: اکنون بیشترین میزان ماشین آلات و نهاده های کشاورزی تهیه شده و امسال 8 میلیون تن گندم نیز خریداری می کنیم. در واقع مدیریت عالمانه کشور اثبات کرد که در دوران تحریم می توان برای مذاکره کنندگان پشتیبانی ایجاد کرد. ما نه از سر نیاز بلکه برای اثبات این مسأله که با استدلال در پشت میز مذاکره می توان مشکلات را حل کرد، وارد مذاکره شدیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود:‌ تیم مذاکره کننده با پشتوانه قوی از داخل کشور و با توان علمی و کارشناسی در مقابل قدرت های بزرگ دنیا توانست حرف خود را به کرسی بکشاند و به اهداف خود برسد. دستاورد بزرگ ما این بود که سازمان ملل تمام قطعنامه‌های قبلی خود را درباره ایران لغو کرد و حق غنی سازی ما را به رسمیت شمرد.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه اکنون بخش خصوصی و تعاونی باید به صحنه بیاید خاطر نشان کرد: برای افزایش سرمایه گذاری و تولید باید دولت سیاست گذاری کند که ما در حال تهیه این برنامه ها هستیم اما بخش خصوصی و تعاونی هم باید سرمایه گذاری کرده و کارخانه جات را وارد عرصه تولید کند. پس از رفع تحریم ها کشور با هجمه کشورهای خارجی مواجه می‌شود اما مهمترین جهت‌گیری ما باید افزایش تولید و صادرات باشد و بنابراین باید با هر عاملی که تولید داخلی را به مخاطره می اندازد مقابله کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت برای چگونگی ورود به رونق اقتصادی در شرایط تشدید تحریم ها برنامه داشت، گفت: ما برخی از این برنامه ها را به مجلس فرستادیم و اکنون در حال تهیه آیین نامه های آن هستیم یکی از مهمترین این آیین نامه ها ،‌تعیین تکلیف وام های حساب های ذخیره ارزی است ما با تدبیری که اندیشیده ایم در حال حل این مشکل هستیم و وقتی این وام ها باز پس گرفته شود ما از طریق همین منابع سرمایه بانک ها را افزایش می دهیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین افزود: ما از سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ایجاد شرکت های مشترک استقبال می کنیم . به زودی کشور فرصت استفاده از منابع خارجی را پیدا می‌کند البته استعدادهای کشور به حدی است که ما محدودیت استفاده از منابع خارجی را نخواهیم داشت اما باید از این منابع در پروژه های صحیحی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما در بخش خصوصی و تعاونی باور داریم و معتقدیم اقتصاد باید از دست دولت خارج شود. تعاونی ها ابزار مهم اقتصادی و اجتماعی هستندو هرگاه دولت به آن‌ها نیاز داشته ، آن‌ها پای کار بودند. همه وزارتخانه ها مسئولیت دارند تا زمینه برای افزایش فعالیت تعاونی ها را فراهم کنند. ما انتظار داریم تعاونی ها هم خود را برای کارهای بزرگ تر و تولید بیشتر آماده کنند.

جهانگیری در پایان با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توافق هسته‌ای کنار گذاشته نمی‌شود، خاطر نشان کرد: این سیاست‌ها بسیار دقیق است و اقتصاد ما را به بالندگی می رساند این سیاست ها در شرایط لغو تحریم ها کارسازتر است.

انتهای پیام

کد N899124

وبگردی