آفتاب

برگزار ‌آیین سنتی امامزادگان در املش

برگزار ‌آیین سنتی امامزادگان در املش

آیین سنتی امام‌زادگان در بقعه متبرکه سرتبت در مناطق کوهستانی شهرستان املش برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، جهانی رئیس مرکز باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: مراسم سنتی مذهبی امامزادگان که در گذشته به علم واچینی مشهور بوده، همه ساله در آخرین جمعه تیرماه پس از برداشت محصول جو و گندم برپا می‌شد که امسال به علت تقارن با ماه مبارک رمضان به اولین جمعه بعد از آن، روز گذشته در بقعه متبرکه سرتربت که مدفن دو تن از سادات کیایی به نام‌های سید محمد و سید علی کیا و چند تن از وابستگان آنهاست، در مناطق کوهستانی بخش رانکوه شهرستان املش با حضور زائرانی از این شهرستان و سایر شهرها و استان‌ها برگزار شد.

وی گفت: در استان گیلان بیش از ۹۰۰ بقعه متبرکه وجود دارد که در میان مردم به عنوان پایگاهی برای نشر فرهنگ دینی و مذهبی است. بقعه سرتربت که قدمت آن به آخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی می‌رسد، نوع معماری و اعتقادات و باورهای مردم بومی منطقه باعث ایجاد حرمت و اعتبار خاصی در میان شهروندان املشی شده به حدی که این بقعه در ایام تعطیل در فصول بهار و تابستان دارای زائران و ارادتمندان زیادی است که برای ادای نذورات و زیارت حضور می‌یابند.

جهانی افزود: همایش امام‌زادگان همان علم واچینی سابق از آیین‌های سنتی گیلان در شهرستان‌های املش، رودسر، رودبار، سیاهکل و لاهیجان است، بعنوان اولین اثر میراث معنوی استان گیلان در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 89 به شماره ۱۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آیین علم واچینی که امسال به همایش امامزادگان نامگذاری شده گرچه با سرور شادمانی همراه است ولی بخشی از آن با سوگواری در مظلومیت شهدای کربلاست و هنگام ظهر هم از زائران علاقمند با غذای نذری که توسط هیأت امنای بقعه، تهیه و تدارک دیده شده پذیرایی می‌شود.

انتهای پیام

کد N898942

وبگردی