آفتاب
پیوند کلیه؛ درمان قطعی بیماران دیالیزی

وزیر بهداشت: ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور

وزیر بهداشت: ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور

وزیر بهداشت در مراسم افتتاح مرکز دیالیز شهرداری منطقه 22، گفت: دیالیز یک درمان قطعی برای بیماران نیازمند به دیالیز نیست، بلکه درمان قطعی برای این بیماران پیوند کلیه است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح مرکز دیالیز شهرداری منطقه 22 ، با بیان این که فشار خون یک بیماری خاموش است که می‌تواند به کلیه آسیب‌های جدی وارد کند، گفت: یک چهارم میانسالان دچار فشار خون هستند و در حال حاضر 50 درصد افراد 70 سال به بالا فشار خون دارند.

وزیر بهداشت همچنین تعداد مبتلایان ثبت شده به بیماری دیابت را پنج میلیون نفر بیان کرد و افزود: در حال حاضر تعداد واقعی مبتلایان به دیابت 9 میلیون نفر در کشور است.

هاشمی یکی از دلایل بروز سکته‌های قلبی، مغزی و آسیب به نسوج کلیه را فشار خون دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان نمک مصرفی توسط هر فرد در کشور حدود 12 گرم است که خود نمک موجب بروز فشار خون می‌شود.

به گفته وی همچنین، ایران جزو کشورهایی است که میزان قند و شکر مصرفی آن بالا بوده و جزء کشورهایی هستیم که بیماری‌های غیر واگیر جامعه را تهدید می‌کند.

هاشمی در ادامه، بر لزوم توجه بیشتر به امر پیشگیری تاکید کرد و گفت: برای مقابله با بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی، مغزی و کلیوی ابتدا خود مردم و بعد دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کمک کنند.

بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت همچنین با اشاره به مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذا، افزود: وزارت بهداشت در امر پیشگیری می تواند بعنوان ضابط عمل کند و حتی مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند در امر پیشگیری کمک کند.

هاشمی در ادامه، با بیان این که در حال حاضر 27 تا 28 هزار بیمار کلیوی دیالیز می‌شوند، گفت: دیالیز یک درمان قطعی برای بیماران نیازمند به دیالیز نبوده، بلکه درمان قطعی برای این بیماران پیوند کلیه است.

وی در ادامه بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد و گفت: طی 2 تا 3 دهه گذشته بیماران برای تامین کلیه به افراد نیازمند به منظور خرید کلیه مراجعه می‌کردند که خود این مسئله برای خریدار و فروشنده کلیه بسیار زجرآور است؛ چرا که فرد برای امرار معاش مجبور به فروش کلیه خود می‌شود.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به بیماران نیازمند به پیوند کلیه، افزود: لازم است در قالب حس نوع دوستی خانواده‌ها با اهدای کلیه از تعداد دیالیزی‌های کشور کم کنند، چرا که حتی یک سوم کلیه برای ادامه زندگی هر فرد کافی است و البته رسانه‌ها می‌توانند کمک شایانی در ترویج فرهنگ اهدای عضو انجام دهند.

هاشمی در ادامه، با تاکید بر توجه به روحیه و حمایت اجتماعی از بیماران دیالیزی، گفت: چنانچه مردم در این بخش کمک کنند به نحوی موجب تقویت روحیه این بیماران شده‌ایم.

وی ضمن اشاره به راه اندازی مرکز دیالیز شهرداری منطقه 22، افزود: مردم برای کارهای خیر همیشه مشتاق و پیشقدم بوده‌اند، بنابر این دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر مثل شهرداری می‌توانند زمینه را برای انجام کار خیر در اختیار مرد م قرار دهند.

هاشمی همچنین با اشاره به واقعی کردن تعرفه‌ها و حمایت‌های بیمه‌ای در بخش دیالیز، اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این بخش به نوعی دارای توجیه اقتصادی است و اگر به تعرفه‌ها توجه کنیم نیاز به سرمایه گذاری دولت نیست.

وی افزود: لازم است انحصار این بخش شکسته شود و با سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد رقابت در سرمایه‌گذاری در این حوزه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش ارائه خدمات به بیماران دیالیزی شویم.

انتهای پیام

کد N898905

وبگردی