آفتاب

سفر اوباما به شرق آفریقا با هدف تحکیم روابط تجاری و امنیتی

سفر اوباما به شرق آفریقا با هدف تحکیم روابط تجاری و امنیتی

رئیس جمهور آمریکا با هدف افزایش همکاری های تجاری و امنیتی سفری چهار روزه را به کنیا و اتیوپی آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا دیروز جمعه برای نخستین بار اولین سفر دوره ریاست جمهوری خود را به کنیا انجام داد. البته این اولین باری نیست که اوباما به سرزمین پدریش، کنیا، می رود و وی پیشتر زمانی که سناتور ایالت «ایلینویز» بود سفری به این کشور داشته است. گفته می شود که هدف از سفر اخیر تثبیت نقش آمریکا در عرصه تجارت با آفریقا و در عین حال مبارزه با تروریسم است.

 کنیا از نزدیکترین متحدان غرب در مبارزه با گروه تروریستی «الشباب» محسوب می شود. از اهداف دیگر این سفر، حضور در کنفرانس جهانی کارآفرینی و همچنین تحکیم همکاری های امنیتی میان واشنگتن – نایروبی عنوان می شود.

در ادامه سفر به شرق آفریقا که چهار روز به طول خواهد انجامید، اوباما توقفی هم در کشور اتیوپی خواهد داشت. سفر وی به این دو کشور آفریقایی از هم اکنون حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشته است چرا که وی میهمان «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهور کنیا، خواهد بود که به جرم نقض حقوق بشر در دادگاه بین المللی محاکمه شده است. از سوی دیگر، اتیوپی نیز از سوی فعالین حقوق بشر لقب بزرگترین زندان روزنامه نگاران را به خود اختصاص داده است.

جالب آنکه اوباما در مصاحبه روز گذشته خود با خبرگزاری « بی.بی.سی» از اقدام خود برای سفر به این دو کشور دفاع کرده و مدعی شد: ترکیب گفتار صادقانه و تعهد پذیری بهترین فرصت را برای تاثیر گذاری فراهم کرده و عرصه را برای جامعه مدنی باز می کند.

وی در ادامه و در اشاره به نقض حقوق بشر، سفر به این دو کشور را به سفر به چین یا روسیه مقایسه کرد.

گفته می شود که انتخاب کنیا و اتیوپی به عنوان مقصد چهارمین سفر اوباما به کشورهای جنوب صحرای آفریقا جنبه ای نمادین نیز دارد چرا که به این ترتیب وی قدم به مکان هایی گذاشته که تاکنون هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا نرفته است – کشورهایی که به زعم آمریکایی ها گرفتار فساد و خشونت هستند. دیگر رؤسای جمهور آمریکا ترجیح می دادند که به کشورهای امن تری نظیر غنا، تانزانیا، آفریقای جنوبی و یا سنگال سفر کنند.

کد N898132

وبگردی