آفتاب

تاجرنیا: حل مشکلات کلان کشور مستلزم همدلی است

تاجرنیا: حل مشکلات کلان کشور مستلزم همدلی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به سرانجام رسیدن موضوع هسته‌ای نشان می‌دهد که برای حل کردن مشکلات کلان کشور خصوصا مشکلات اقتصادی نیازمند همدلی هستیم.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به نظر من پروسه مذاکرات هسته‌ای و انجام توافق یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین برهه‌هایی بود که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم.

وی افزود: از آنجا که برخی مسئولان اجرایی در دوره‌های گذشته عملکرد غلطی داشتند و همچنین به جهت وجود خصومتی که یکسری از دشمنان جمهوری اسلامی با محوریت اسرائیل و برخی کشورهای منطقه با ما دارند و منافع‌شان را در تضعیف جمهوری اسلامی می دانند، یک ذهنیت منفی در جامعه جهانی نسبت به ایران شکل گرفت و همین موضوع زمینه‌ساز قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما و تحریم کشورمان شد. به گونه‌ای که کشورهایی همچون چین که با ما روابط تجاری نزدیکی داشتند حاضر نشدند خارج از تحریم‌ها با ما تعامل داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه حس توأمان عزت ملی و در عین حال تلاش برای زدودن بی‌اعتمادی و رفع تحریم‌ها کار بسیار دشواری بود که جز از یک دیپلماسی مقتدر و مسلط بر نمی‌آمد، گفت: اتفاقی که در این راستا افتاد، اتفاق مهمی بود و نهایتا منجر به این شد که ما آن شرایط دشوار را پشت سر بگذاریم. اگرچه مذاکرات هسته‌ای و رفتن به سمت توافق یک راه برای ما بود اما در عین حال مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که از سوی ما یک نوع شیفتگی نسبت به غرب نشان داده نشود و اینطور نیست که تمامی مشکلات ما با وجود غرب و کشورهایی که به نوعی با جمهوری اسلامی مساله دارند به نتیجه برسد.

تاجرنیا در عین حال با بیان اینکه در داخل کشور نباید برخی جریان‌ها و چهره‌های منتقد سیاسی با مخالف‌خوانی، چنین دستاورد بزرگی را نادیده بگیرند اظهار کرد: به طور کلی اگر احساس شود که در داخل کشور همدلی و همزبانی نسبت به این مذاکرات وجود ندارد، راه برای رفتارهای تند و خطاهایی که در گذشته بوده باز است و ما نبایستی به هر دلیلی چنین بستری را فراهم کنیم.

وی با مورد توجه قرار دادن این موضوع که دولت از مدیریت این موضوع سربلند بیرون آمده است، گفت: به سرانجام رسیدن موضوع هسته‌ای نشان می‌دهد که برای حل کردن مشکلات کلان کشور خصوصا مشکلات اقتصادی نیازمند همدلی هستیم. این در حالی است که کارنامه مجلسیان در دو سال اخیر در تعامل با دولت مناسب نبود و علی‌رغم اینکه هیچ یک از جریان‌های اصولگرایی در انتخابات 92 از آقای روحانی حمایت نکردند اما ما دیدیم که آقای روحانی در معرفی کابینه به همه جریان‌های سیاسی توجه داشت و در عین حال متناسب با حسن نیتی که آقای روحانی داشتند، همراهی و تعامل وجود نداشت.

تاجرنیا تاکیدکرد: یکی از مسائل مهم در آینده ترکیب و بافت مجلس به گونه‌ای است که علاوه بر حفظ استقلال خود در راستای منافع ملی همگامی با دولت را مورد توجه قرار دهد و بتواند به دولت کمک کند تا مشکلات دیگری که کشور با آن مواجه است را حل کند و من فکر می‌کنم که این فرآیند تاثیر خود را در انتخاب آتی مجلس نشان خواهد داد.

انتهای پیام

کد N898072

وبگردی