آفتاب
یک استاد حوزه:

برای رسیدن به عدالت حرکت‌ها از بین خود مردم شروع شود

برای رسیدن به عدالت حرکت‌ها از بین خود مردم شروع شود

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: یکی از آموزه‌های مهم همه ادیان و به ویژه دین اسلام عدالت اجتماعی است و استقرار نظام و جامعه با عدالت اجتماعی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌ مطلب اظهار کرد: نهادها و تمام ارگان‌ها باید بر پایه عدالت اجتماعی استوار باشند و اگر عدالت متزلزل شود نهادها فرو می‌ریزند و جامعه دچار تزلزل می‌شود بنابراین رعایت عدالت اجتماعی بسیار مهم است.

وی گفت: برای رسیدن به عدالت اجتماعی باید دو حرکت انجام شود یکی حرکت کلی و حکومتی و دیگری حرکت فردی و اجتماعی است که این حرکت را باید از طبقات پایین جامعه شروع کرد. به عقیده بنده هر دو حرکت یعنی حرکت کلی و حکومتی و حرکت فردی برای رسیدن به عدالت اجتماعی مهم است ولی تا حرکت فردی برای رسیدن به عدالت صورت نگیرد این عدالت در سطح حکومت هم برقرار نمی‌شود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلَنَا بِالْبَیِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَب وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاس بِالْقِسطِ» یعنی مردم به قسط قیام کنند پس قوام زندگی و رفتار و حرکت مردم باید براساس عدالت باشد. از این آیه می‌توان این را برداشت کرد که برای رسیدن به عدالت باید حرکت از بین خود مردم شروع شود و تک تک افراد به عدالت اهمیت بدهند تا شاهد یک عدالت کلی و اجتماعی در سطح حکومت باشیم.

سالاری‌فر گفت: و اما عدالت فردی یعنی اینکه افراد باید در روابط خانوادگی، خویشاوندی،‌ شغلی، دوستی و سایر مراتب به اجرای عدالت بپردازند. پس هر فردی عدالت را ابتدا باید از خانواده خود شروع کند و کم کم به خویشان و دوستان و افراد اجتماع برسد. کسی می‌تواند در جهت عدالت و قسط حرکت کند که از درون فرد عادلی باشد. به تعبیر فقها افراد باید عدالت درونی داشته باشند و یا به تعبیر استادان اخلاق افراد باید عدالت را ملکه ذهن خود کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: پس عدالت از نزدیک‌ترین لایه‌های اجتماعی که همسر و خانواده است شروع می‌شود و کم کم به سایر افراد می‌رسد. فرد عادل فردی است که حتی در خوردن هم اعتدال و عدالت را رعایت کند. انسان‌ها غیر از حقوق واجبی که بر گردن هم دارند یک سری حقوق مستحبی هم دارند که این حقوق مستحبی با عدالت اجتماعی محقق می‌شود.

انتهای پیام

کد N898015

وبگردی