آفتاب

گزارش تفصیلی ایسنا از افتتاحیه سی‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان

گزارش تفصیلی ایسنا از افتتاحیه سی‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش گفت: نگاه این وزارتخانه به موضوع توسعه، نگاهی همه‌جانبه و فراگیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، "علی‌اصغر فانی"، عصر جمعه، دوم مرداد در مراسم آغاز به کار سی‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان کشور در شیراز، با اشاره به اینکه سند تحول نظام آموزشی، تدوین شده است، افزود: این سند به عنوان سندی بالادستی با دربر داشتن شش ساحت تعلیم و تربیت اسلامی، مبنای تدوین برنامه ششم و هفتم توسعه در بخش آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

وی، ساحت اعتقادی و اخلاقی، تربیت علمی و فناورانه، تربیت حرفه‌ای و اقتصادی، تربیت زیباشناختی و هنری، تربیت سیاسی و اجتماعی و تربیت‌بدنی و جسمانی را شش ساحت مطرح در تدوین این سند مهم آموزشی دانست.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: روخوانی، روان‌خوانی، درک مفاهیم و تفسیر قرآن و متونی همچون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌تواند در تربیت اعتقادی و دینی موثر باشد که از این رو آموزش و پرورش، آموزش قرآن را در کلیه مقاطع تحصیلی مورد توجه قرار داده است.

فانی، آموزش و پرورش را به دلیل دو کاربرد از کاربردهای متعدد آن، مهمترین ارکان حکومتی برشمرد و در این خصوص گفت: دو کارکرد فرهنگ‌سازی و نیروسازی آموزش و پرورش سبب شده که مقام معظم رهبری هرگونه هزینه در این بخش از نظام را، سرمایه‌گذاری محسوب کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در این مراسم گفت: فهم حقایق ناب قرآن و ورود به عرصه معنایی آن نیازمند پاکیزگی و طهارت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی بیان کرد: موجب خرسندی است که شاهد جهش قرآنی مدنظر مقام معظم رهبری در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم اهتمام ویژه‌ای جهت بسط فرهنگ قرآنی دارد، افزود: فهم حقایق ناب قرآن و ورود به عرصه معنایی آن نیازمند پاکیزگی و طهارت است و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر آنکه توجه به ابعاد محتوایی قرآن ایجاد شود.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان پرسابقه‌ترین و پرمخاطب‌ترین نهاد در امور قرآنی محسوب می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هم گفت: حاکم شدن فرهنگ قرآن، نیاز اساسی امروز جامعه ایران اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت‌الله اسدالله ایمانی بیان کرد: جامعه ما امروز، دیروز و فردا به حاکمیت قرآن نیازمند بوده و خواهد بود.

وی افزود: پرده‌های تاریک فتنه و گرفتاری‌هایی که دشمنان برای انحراف انسان ایجاد می‌کنند، به برکت قرآن کنترل و هدایت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر اهمیت انس با قرآن در سنین کودکی و نوجوانی، خاطرنشان کرد: نوجوانی که با قرآن آشنایی پیدا کند سلول‌ها و یاخته‌های بدن او در دوره حیاتش از تیررس وسوسه‌ها در امان خواهد بود.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه "نمی‌شود با قرآن آشنا شد و در مسیر گمراهی قرار گرفت"، گفت: اگر انس با قرآن در کنار عترت قرار گیرد و اهل بیت(ع) مفسران کلام الهی باشند، جامعه از هر جهت مصونیت خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که نوجوانان مانوس با قرآن بتوانند گام‌های اساسی در مسیر رفع نیازمندی‌های کشور بردارند.

آیت‌الله ایمانی با ابراز خرسندی از برگزاری این مسابقات در شیراز، به پیشینه قرآنی این کلان‌شهر اشاره و اضافه کرد: شیراز تنها شهری است که مفتخر است نماد و نشانه آن دروازه قرآن است و استعمارگران در طول تاریخ نتوانسته‌اند این نماد را تغییر دهند و همواره با مانع بزرگ مردمان متدین و مومن شیراز روبه‌رو شده‌اند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: شهر شیراز با داشتن دو موسسه بزرگ قرآنی، کل کشور را تحت پوشش قرار داده است.

استاندار فارس نیز در آیین آغاز به کار سی‌وسومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشور در شیراز، گفت: توجه به آموزه‌های دینی و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت دادن به قرآن، می‌طلبد که آموزش و پرورش بر روی توسعه فرهنگ حفظ و مفاهیم قرآنی بیش از گذشته متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید محمدعلی افشانی بیان کرد: با مطالعه علل توسعه یافتگی در بسیاری از کشورها به این نتیجه می‌رسیم که نیروی انسانی کارآمد و متعهد رمز موفقیت آن کشورها بوده است.

وی وزارت آموزش و پرورش را مسئول تربیت انسان‌های کارآمد و متعهد ذکر و اضافه کرد: اگر می‌خواهیم کشوری توسعه‌یافته داشته باشیم باید این وزارتخانه را محور توسعه فرهنگ‌های ارزشی به‌ویژه فرهنگ قرآنی قرار دهیم.

استاندار فارس با تاکید بر این نکته که "نباید سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را هزینه بدانیم"، این نوع از سرمایه‌گذاری را سودآورترین سرمایه‌گذاری برشمرد و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری بر روی نونهالان آنان را به انسان‌های پرثمری در حال و آینده تبدیل خواهد کرد.

افشانی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزان با دوره‌های قرآنی آشنا شوند تمام عمر بیمه هستند و برای اطرافیان نیز مصونیت ایجاد خواهند کرد.

استاندار فارس یادآور شد: دانش‌آموزی که از کودکی با قرآن آشنا شود، به فردی فکور در آینده تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه فارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم، قرآن را مطمئن‌ترین راه هدایت انسان‌ها دانست و گفت: اگر انسان به درستی هدایت شود همه خوبی‌ها را در اختیار خواهد گرفت.

حمیدرضا آذری با اشاره به آیاتی از کلام خدا تاکید کرد: خداوند تنها یک‌بار در قرآن کریم بر انسان‌ها منت گذاشته و آن هدایت آدمیان است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور استان فارس میزبان سی‌وسومین دوره مسابقات قران دانش‌آموزی شده است.

وی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات دو هزار و 300 دانش آموز دختر و پسر با حضور مربیان برجسته قرآنی طی هشت روز به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، زیارت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، بازدید از اماکن تاریخی شیراز و برگزاری برنامه شبی با قرآن را از برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در خاتمه آیین افتتاحیه سی‌وسومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشور در شیراز، کتاب "رهیافتی نشانه شناختی به نکات قرآنی در شعر حافظ" نوشته دکتر صادق‌پور رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N897951

وبگردی