آفتاب
قادری در گفتگو با مهر:

بند بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

بند بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

عضو هیات ریسه کمیسیون حمایت از تولید ملی، با بیان اینکه روند بازگشت پذیری خودکار تحریم‌ها ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد، گفت: با اجرای توافق، تنها فروش نفت و امکان واردات برخی کالاها تسهیل می شود.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی، گفت: حدود ۳۲ میلیارد دلار از منابع ایران نزد دولت چین به عنوان تضمین فاینانس‌ها گذاشته شده است و قرار است معادل آن فاینانس بگیریم که البته هنوز این وعده کاملاً اجرایی نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقداری از پول‌های بلوکه شده ایران نیز مربوط به سهم صندوق توسعه ملی است که بنابراین از این منابع چیزی به دولت نمی‌رسد؛ البته قدرت وام‌دهی صندوق توسعه ملی افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: بخشی از منابع بلوکه شده ایران نیز سهم بانک مرکزی است که حدود ۲۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ این منابع نیز به دولت نخواهد رسید چون قبل از این دولت معادل ریالی آن را از بانک مرکزی گرفته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی تصریح کرد: از منابع بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف پولی به خزانه واریز نخواهد شد که دولت به امور مورد نظر خود اختصاص دهد.

وی واکنش بازار بورس و سرمایه را به توافق هسته‌ای محتاطانه خواند و گفت: ایراد جدی که به توافق وارد است، این است که همه چیز در متن برجام متزلزل است؛ در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری کاهش نیافته است.

قادری در توضیح این موضوع گفت: در متن «برجام» آمده است حتی در صورت اجرای توافق، روندی برای بازگشت خودکار تحریم‌ها وجود دارد؛ ما از تیم مذاکره‌کننده سئوال می‌کنیم تکلیف چیست؟ می‌گویند اگر آنها تحریم‌ها را برگردانند، ما هم غنی‌سازی را برمی‌گردانیم اما این پاسخ به درد سرمایه‌گذار نمی‌خورد.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذار برای ورود به بازار ایران نیازمند ثبات و امنیت است. به فرض اینکه سرمایه خود را وارد بازارهای ایران کند، اگر بلافاصله تحریم‌ها بازگشت، تکلیف سرمایه‌گذار چیست؟ هیچ سرمایه‌گذار عاقلی با این تضمین‌ها وارد بازار ایران نخواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی ادامه داد: در نتیجه اجرای توافق، تنها فروش نفت تسهیل می‌شود و امکان واردات برخی کالاها با این منابع حاصل می‌گردد.

قادری در پایان گفت: با اجرای این توافق نمی‌توان منتظر ورود شرکت‌های بزرگ به ایران شد.

کد N897569

وبگردی