آفتاب

رئیس جمهور اتریش به ایران سفر می کند

رئیس جمهور اتریش به ایران سفر می کند

واحدمرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، هاینس فیشر Heinz Fischer رئیس جمهور اتریش ماه سپتامبر به ایران سفر می کند.
از سال 2004 این نخستین بار است که یک رئیس جمهور اتحادیه اروپا به ایران سفر می کند.
دفتر ریاست جمهوری اتریش در بیانیه ای اعلام کرد «‌ پس از موفقیت توافق هسته ای 14 ژوئیه در وین که به چندین سال مذاکرات هسته ای خاتمه داد، هاینس فیشر از هفتم تا نهم سپتامبر در چارچوب سفر کاری در ایران اقامت خواهد داشت.»
برنامه این سفر کاری منتشر نشده است اما قرار است فیشر با حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار کند.
رئیس جمهور ایران- که فردی میانه روست، هفته گذشته در تماس تلفنی با همتای اتریشی خود از اتریش به علت آنکه میزبان دور نهایی ماراتن مذاکرات بین قدرت های بزرگ و ایران بود تشکر کرد.
پس از سفر توماس کلستیلThomas Klestil - یک رئیس جمهور دیگر اتریش- ژانویه 2004 به ایران، این نخستین سفر رئیس جمهور یک کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران به شمار می آید.
پس از انعقاد توافق وین که به ویژه قرار است راه را برای عادی سازی روابط با ایران فراهم سازد و تحریم های اقتصادی علیه این کشور را لغو کند، اعلام سفرهای مقامات اروپایی بلندمرتبه به ایران افزایش یافته اند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است سه شنبه 28 ژوئیه و یک روز پس از لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه عازم تهران شود.
راینهولد میترلنر Reinhold Mitterlehner وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر اتریش، سباستین کورز Sebastian Kurz وزیر امور خارجه و نمایندگانی از شرکت های اقتصادی این کشور، فیشر را همراهی خواهند کرد.
لغو تحریم ها علیه ایران که از آغاز سال 2016 پیش بینی شده است، دریچه های سرمایه گذاری های خارجی را در این کشور می گشاید. ایران، کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت غنی از منابع نفتی و گازی است.
اتریش کشوری بی طرف است که همواره روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. بنابراعلام اتاق بازرگانی اتریش، این کشور قرار است به طور متوسط صادرات خود را به ایران پنج برابر کند و به بیش از یک میلیارد یورو برساند.
اتاق بازرگانی اتریش روز پنجشنبه در وین میزبان محمدرضا نعمت زاده وزیر بازرگانی ایران بود.

4949

کد N897194

وبگردی