آفتاب
در کنفرانس مشترک با سامح شکری؛

وزیر خارجه عربستان: مصر عضو اساسی در ائتلاف عربی علیه یمن است

وزیر خارجه عربستان: مصر عضو اساسی در ائتلاف عربی علیه یمن است

وزرای خارجه مصر و عربستان پس از دیدار مشترک در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر جده بر رویکردهای مشترک دو کشور در خصوص مسائل منطقه و حمایت مصر از ائتلاف عربی در یمن تاکید کردند.

وزرای خارجه مصر و عربستان پس از دیدار مشترک در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر جده بر رویکردهای مشترک دو کشور در خصوص مسائل منطقه و حمایت مصر از ائتلاف عربی در یمن تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان و سامح شکری، وزیر خارجه مصر پس از دیدار دو جانبه با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی بر همسویی رویکردهای دو کشور در خصوص چالش‌های منطقه از جمله سوریه، یمن و عراق و نحوه برخورد با این مسائل، حمایت دولت "مشروع" یمن و مقابله با خطرات گروه‌های تروریستی در منطقه تاکید کردند.

در ابتدای این نشست شکری با تقدیر از مهمان‌نوازی عربستان اعلام کرد که به دستور عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور و با توجه به رویکردهای مشترک دو کشور در خصوص چالش‌های منطقه از جمله تروریسم، مامور به انجام این سفر شده است.

جبیر با تقدیر از موضعگیری‌های مصر تاکید کرد: ما با طرف مصری توافق داریم که بحران سوریه باید طبق بیانیه ژنو حل شود.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: در مراحل بعدی همکاری دو کشور در سطوح مختلف افزایش خواهد یافت.

شکری در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر موضعگیری مصر در مورد یمن با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی درباره موضعگیری‌های مصر در یمن وجود ندارد، گفت: تمام اقدامات قاهره در یمن با هماهنگی عربستان خواهد بود و هر دو کشور در منطقه منافع مشترکی دارند که از جمله آن ایجاد ثبات در منطقه و بازگرداندن دولت مشروع به یمن است.

جبیر نیز در این خصوص تاکید کرد: ما حتی کمترین شکی نداریم که مصر بخش مهمی از ائتلاف عربی در یمن و در حمایت از بازگرداندن دولت مشروع به این کشور است.

جبیر ادامه داد: مصر به حمایت از ائتلاف عربی پایبند است و این حمایت‌ها از ابتدا قوی بوده و اکنون نیز ادامه دارد.

وی گفت: این موضعگیری مصر تغییر نمی‌کند و قابل تقدیر است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه اظهار داشت: مصر از ابتدای عملیات همواره به ائتلاف عربی پایبند بوده و قویا از آن حمایت می‌کرد.

شکری نیز با رد تغییر مواضع کشورش در خصوص یمن گفت: ما باید برای مقابله با تروریسم در زمینه‌های سیاسی، اطلاعاتی امنیتی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی در ادامه درباره بازگشت سفیر عربستان به یمن گفت: بازگشت سفیر ما به یمن به شرایط امنیتی یمن بستگی دارد و اجازه بدهید بعدا به موضوع رسیدگی کنیم.

این مقام عربستان در خصوص سفر اخیر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به ریاض و رویکرد عربستان در خصوص حماس تاکید کرد: موضعگیری ما نه درباره حماس و نه مصر و تلاش‌هایش برای برقراری امنیت در منطقه تغییر نکرده است و مشعل نیز به عنوان یک مسلمان حق دارد برای ادای مناسک عمره به عربستان سفر کند وی پس از این مراسم نماز عید فطر را نیز در کشور ما به جای آورد و این تحلیل‌ها تنها بازی و شیطنت رسانه‌هاست.

وزیر خارجه مصر نیز در پایان این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تقدیر از میزبانی گرم عربستان تاکید کرد: همواره عربستان و در تمامی شرایط حامی مصر بوده است و روابط ریاض – قاهره همیشه بر اساس اعتماد و نه شک و تردید بوده است.

انتهای پیام

کد N897133

وبگردی