آفتاب
یادداشت روزنامه وطن امروز:

پرونده باز خون‌های آلوده/ فابیوس با پای خود به تهران می آید

پرونده باز خون‌های آلوده/ فابیوس با پای خود به تهران می آید

«لوران فابیوس» که در زمان ارسال محموله آلوده به ایران نخست وزیر فرانسه بوده، از مطلعان این ماجرای شوم به شمار می‌‌رود با پای خود عازم ایران شده و اکنون زمان مناسبی برای به فرجام رساندن این پرونده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وطن امروز در یادداشت روز پنج شنبه خود نوشت:

یکی از پرونده‌هایی که در وزارت بهداشت همچنان باز مانده و وزرای بهداشت متعددی را به خود دیده است موضوع واردات خون‌های آلوده و ابتلای تعدادی از بیماران به ویروس ایدز محسوب می‌شود. ماجرایی که امسال و همزمان با هفته ملی هموفیلی‌ها شاهد اتفاق تازه‌ای است. طی روزهای آینده لوران فابیوس  که هم‌اکنون در کسوت وزیر ‌خارجه فرانسه به ایران سفر می‌کند، به سرزمینی وارد می‌شود که هنگام نخست وزیری وی به زهر خون‌های آلوده مسموم شد. اما آیا در دیدار با وزیر خارجه فرانسه‌ اراده‌ای از سوی دولت برای احقاق حقوق آسیب‌دیدگان از ویروس خطرناک ایدز وجود دارد؟

رنج بیماری مضاعف می‌شود

۳ دهه قبل و در زمان جنگ ایران و عراق انستیتو مریو، فاکتورهای انعقادی خون را که یکی از داروهای پرمصرف بیماران هموفیلی است به برخی کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد اما بر خلاف قوانین و قواعد موجود این بار محموله ارسالی فاکتورهای انعقادی به ویروس ایدز آلوده بود و مشکلی بر دردهای بیماران هموفیلی افزود.

پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

آلوده بودن این فاکتورها براساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه‌ای به مقامات کشور فرانسه اعلام شد. به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است، سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.

فابیوس با پای خود به ایران می‌آید

این در حالی است که چندین سال است پرونده ارسال خون‌های آلوده از فرانسه به ایران و ابتلای تعدادی از بیماران هموفیلی به ایدز در رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی مطرح شده و حال که فابیوس که در زمان ارسال محموله آلوده به ایران نخست وزیر فرانسه بوده و از مطلعان این ماجرای شوم به شمار می‌‌رود با پای خود عازم ایران شده است زمان مناسبی برای به فرجام رساندن این پرونده و دریافت غرامت از دولت فرانسه محسوب می‌شود. علی صابری، حقوقدان شورای شهر تهران و وکیل پرونده بیماران هموفیلی در این باره به تسنیم گفته است: به دلیل اینکه اراده‌ای در دولت برای

 پیگیری این پرونده ملی وجود ندارد تاکنون برنامه خاصی درباره مواجهه با فابیوس نداشته‌ایم.

وی با شاره به روند پیگیری این پرونده خاطرنشان کرد:  مشکل بزرگی که داریم آن است که مدیران هیچ اعتنایی به گرفتن غرامت از فرانسه ندارند. یعنی هیچ‌کدام از وزرای بهداشت نیز به صورت منسجم پیگیر دریافت غرامت از این کشور نبودند و حتی پس از صدور آرای گوناگون به نفع بیماران اینطور عنوان می‌کردند که این آرا بر اثر فشار عمومی بوده است نه حقوقی و ما همیشه با ارائه اطلاعات غلط به مدیران قضایی کشور مواجه بودیم و این باعث شده است که در عرصه بین‌المللی نیز نتوانیم آنطور که باید و شاید مطالبات این بیماران را پیگیری کنیم.

دولت فرانسه پاسخگو باشد

با توجه به این موضوع که فابیوس برای نخستین بار به ایران سفر می‌کند و همچنان پیگیری حقوقی مبتلایان به ایدز در اثر مصرف فاکتورهای انعقادی آلوده همچنان ادامه دارد می‌توان از فرصت پیش آمده برای احقاق حقوق این بیماران نهایت استفاده را برد. از طرفی شرکت مریوی فرانسه که تولید‌کننده این فرآورده‌های خون‌های آلوده بوده است امروز دیگر ورشکست و فعالیت‌های این شرکت خصوصی به شرکت دیگری سپرده شده یعنی دولت فرانسه به نوعی تصدی‌گری کرده است، بر این اساس پیگیری این جنایت و دریافت غرامت از دولت فرانسه یک اقدام حقوقی به شمار می‌آید که مطالبه بیماران هموفیلی و افرادی است که قربانی این توطئه شده‌اند.

کد N896676

وبگردی